-
المقاله
1 - نقش تربیت ارزشهای اخلاقی بر تجلی کمالات انسان از منظر آموزههای قرآنیمطالعات قرآنی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مؤثر تربیت ارزشهای اخلاقی بر تجلی کمالات شخصیت انسان از منظر آموزههای قرآنی است. یکی از مباحث مهم بر تجلی کمالات شخصیت انسان در نظام آموزشی کشور، نقش مؤثر تربیت شایستگیهای اخلاقی است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی أکثرهدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مؤثر تربیت ارزشهای اخلاقی بر تجلی کمالات شخصیت انسان از منظر آموزههای قرآنی است. یکی از مباحث مهم بر تجلی کمالات شخصیت انسان در نظام آموزشی کشور، نقش مؤثر تربیت شایستگیهای اخلاقی است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی متغیرهای این پژوهش میپردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که کمالات شخصیتی از منظر آموزههای قرآنی محصور به کرامت ذاتی نمیشود و آدمی میتواند با تقرب به خدا و پرهیزکاری بر آن بیفزاید و ارزش متعالیتری کسب کند و این ارزش، ارزش اکتسابی است؛ اما بنا بر آیات و روایات، مبنای رفتار ما با دیگران حسن اخلاق و حفظ کرامت ذاتی آنهاست. پایبندی به مبانی تربیت ارزشهای اخلاقی به معنی امکانات، ضرورتها و موقعیت حیات انسانی در حوزه تربیت است و شیوهها به معنای راهکارها و پیش فرضهایی است که با توجه به مبانی، برای رسیدن به اهداف عالی اتخاذ مینماییم. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - اثربخشی درمان مبتنی بر الگوی گشتاوری بر طلاق عاطفی، باورهای ارتباطی و استرس- اضطراب- افسردگی در زوجین در معرض طلاق عاطفیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 21 , زمستان 1399هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی الگوی گشتاوری Olson بر طلاق عاطفی، باورهای ارتباطی و استرس- اضطراب- افسردگی در زوجین در معرض طلاق عاطفیبود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون _پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام زوجین دارای روابط ناکارآمد متقاضی زو أکثرهدف از این پژوهش بررسی اثربخشی الگوی گشتاوری Olson بر طلاق عاطفی، باورهای ارتباطی و استرس- اضطراب- افسردگی در زوجین در معرض طلاق عاطفیبود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون _پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام زوجین دارای روابط ناکارآمد متقاضی زوجدرمانی به مرکز مشاوره دکتر ابراهیمی مقدم در شهر تهران بودند که 16 زوج به روش نمونهگیری در دسترس پس از مصاحبه انتخاب و در دوگروه آزمایش و کنترل (دو گروه 8 زوجی) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10 نشست 90 دقیقهای درمان مبتنی بر الگوی گشتاوری Olson را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامههای طلاق عاطفی (Gottman, 1995)، باورهای ارتباطی (Eidelson& Epstein, 1982) و مقیاس افسردگی -اضطراب- استرس (Lovibond& Lovibond,1995) اجرا و بعد از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روش تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها تفاوت معنیداری را در کاهش جدایی عاطفی، بهبود باور تخریبکنندگی مخالفت، توقع ذهنخوانی، باور به عدم تغییرپذیری همسر و نیز اضطراب و افسردگی نشان دادند (05/0 > P). در مؤلفههای کمالگرایی جنسی، باور به عدم تفاوت جنسیتی و استرس تفاوت معنیداری مشاهده نشد. این مداخله باعث بهبود روابط میان زوجین، احساس صمیمیت و کاهش فشار روانی گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - اثربخشی آموزش صلح بر افزایش خوش بینی و امید در دانشآموزان دوره متوسطه اول منطقه 3 شهر تهرانابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1400هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر افزایش خوشبینی و امید در دانش-آموزان پسر دوره متوسطه اول انجام شد.روش: پژوهش حاضر ﺑﻪ روش ﻧﯿﻤﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ یک ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﯾﮏ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎ ﭘﯿﮕﯿﺮی دو ﻣﺎﻫﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪآﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ر أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر افزایش خوشبینی و امید در دانش-آموزان پسر دوره متوسطه اول انجام شد.روش: پژوهش حاضر ﺑﻪ روش ﻧﯿﻤﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ یک ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﯾﮏ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎ ﭘﯿﮕﯿﺮی دو ﻣﺎﻫﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪآﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ را داﻧﺶآﻣﻮزان پسر دوره اول ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ 3 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺗﺸﮑﯿﻞ دادهاﻧﺪ و 60 ﻧﻔﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج با روش نمونهگیری داوطلبانه در 2 گروه 30 نفره اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪهاﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) ﺑﻮد. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ آموزش صلح ﺷﺎﻣﻞ 8 ﺟﻠﺴﻪ 120 دﻗﯿﻘﻪای ﻃﯽ 8 ﻫﻔﺘﻪ ﻣﺪاوم، به صورت حضوری ﭘﺲ از ﺗﻌﻄﯿﻠﯽ ﻣﺪرﺳﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﻣﮑﺮر(طرح آمیخته) اﺳﺘﻔﺎده گردید. یافته ها: یافته ها ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اجرای آموزش صلح در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه های خوشبینی و امید را در دانش آموزان به صورت معنادار تحت تاثیر قرار داده و نتایج تحلیل چندمتغیر نشان می دهد که بین اثربخشی آموزش صلح و مولفه های امید و خوش بینی در سطح 0.01 معنادار است. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش صلح به دانش آموزان، امید و خوشبینی را در آنان به صورت پایدار افزایش می دهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانیابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1402هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد و همچنین متخصصان در حوزه خلاقیت بود. از۱۰۰ مقاله استخراج شده، ۵۰ مقاله که ملاکهای ورود را داشتند بررسی شدند. ۷ متخصص (تا رسیدن به اشباع) به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای اعتبارسنجی برنامه آموزشی پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده شد.یافتهها: در مجموع ۵۲۰ کد اساسی از مقالات و مصاحبه ها استخراج شد. سپس این کدها در کدهای سطح بالاتر از جمله: مشارکت کودکان در طراحی و تغییر در فضا و چیدمان کلاس، تعامل با دیگر کودکان، ارائه مهارتهای کودک با کمک فن بیان، هنر نمایشی، مهارتآموزی برپایه موسیقی، نمایش خلاق، عکاسی، شعرخوانی، مهارتهای جسمانی-حرکتی، نقش همسالان در تبادل اطلاعات در جهت حلمساله و موارد دیگر طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، برنامه آموزشی خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی تدوین شد. نتیجه گیری: برنامه آموزش خلاقیت میتواند کودکان پیش دبستانی را تشویق کند تا جهان و ارتباط متقابل عناصر تشکیل دهنده آن را با انعطاف پذیری، تخیل و مهارتهای حل مسأله تحریک کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - ارائه مدل اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک والد فرزند، ادراک محیط کلاس و وضعیت اقتصادی-اجتماعی با میانجی گری سبک های مقابله با استرستعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398هدف: هدف مطالعه حاضر ارائه مدل اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک والد-فرزند، ادراک محیط کلاس و وضعیت اقتصادی اجتماعی با میانجی گری سبک های مقابله با استرس در دانش آموزان بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، و با روش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم أکثرهدف: هدف مطالعه حاضر ارائه مدل اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک والد-فرزند، ادراک محیط کلاس و وضعیت اقتصادی اجتماعی با میانجی گری سبک های مقابله با استرس در دانش آموزان بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، و با روش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 480 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسشنامه های ادراک محیط کلاس ساختهی فراسر، فیشر و مکروبی (1996)، سبکهای مقابله ﺍﻧﺪﻟﺮ ﻭ ﭘﺎﺭﻛﺮ (1990) ، اضطراب تحصیلیابوالمعالی و همکاران (1994)، ادراک رابطه والد فرزندفاین، جی مورلند و اندرو شوبل(1983) و پرسشنامه وضعیت اقتصادی اجتماعی تیمز(2007) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از روش الگو یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد مدل ساختاری پژوهش که در آن فرض شده متغیرهای وضعیت اجتماعی اقتصادی، ادراک رابطه والد فرزند و ادراک محیط کلاس هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم با میانجیگری سبک های مقابله با استرس، متغیر مکنون اضطراب تحصیلی را پیش بینی کردند و با داده های گردآوری شده برازش داشتند. نتیجه گیری:متغیرهای وضعیت اجتماعی اقتصادی، رابطه والد فرزند و ادراک محیط کلاس، هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم با میانجیگری سبک های مقابله با استرس متغیر مکنون اضطراب تحصیلی را پیش بینی می کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، یک پژوهش تحلیل روایتیتعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1400هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل مشترک و زمینهساز ایجاد باورهای غیرمنطقی در تحریفاتشناختی نوجوانان دختر به بررسی تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، میپردازد. روش: تحقیق کیفی حاضر پدیدارشناسی در پارادایم تفسیری با روش تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کث أکثرهدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل مشترک و زمینهساز ایجاد باورهای غیرمنطقی در تحریفاتشناختی نوجوانان دختر به بررسی تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، میپردازد. روش: تحقیق کیفی حاضر پدیدارشناسی در پارادایم تفسیری با روش تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کثرت گرا بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 2و 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی1399-1398 بودند. 274 دانش آموز پرسشنامه سنجش باورهای غیرمنطقی نوجوانان برنارد (1988) را تکمیل کردند که از آن میان 16 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به صورت هدفمند به دلیل داشتن نمره 5/1 واحد انحراف معیار بیش از میانگین انتخاب شدند. سپس12 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مطالعه شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته مک آدامز بود. یافتهها: یافتههای تحقیق پس از طی فرایند کدگذاری، اشتراکات مفهومی را در بین نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی در 5 مضمون اصلی و 9 زیر مضمون نشان داد. این نوجوانان دارای پنج ویژگی مشترک خودکارآمدی پایین، مهارتهای ارتباطی ضعیف و نامناسب با دیگران، ارتباط ضعیف و نامناسب با خداوند، الگوی ناکارآمد رابطه والد فرزندی و مشکلات آسیبزایی در دوران کودکی بودند. نتیجهگیری: در مداخلات درمان این نوجوانان جهت کاهش باورهای غیرمنطقی میتوان بر نقش ضعف در مهارتهای ارتباطی، خودکارآمدی و ارتباطات با خداوند توجه بیشتری داشت و در مداخلات پیشگیری، مشکلات آسیبزای دوران کودکی مانند طرد و محرومیتهای هیجانی و نقش سبک فرزندپروری ناکارامد را در ایجاد باورهای غیرمنطقی مورد توجه قرار داد تا با اطمینان بیشتری جهت آموزش و بهبود سلامت روان نوجوانان حرکت کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - الگوی علی تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم تجربی براساس سرسختی وادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیری تحصیلیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1397چکیده: پیشرفت تحصیلی در هر نظام آموزشی، یکی از شاخصهای موفقیت علمی و زمینه توسعه جوامع است. هدف پژوهش تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرسختی و ادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیریتحصیلی در یک مدل، و روش پژوهش، توصیفی یا غیر آزمایشی بود. نمونهای 300 نفری از أکثرچکیده: پیشرفت تحصیلی در هر نظام آموزشی، یکی از شاخصهای موفقیت علمی و زمینه توسعه جوامع است. هدف پژوهش تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرسختی و ادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیریتحصیلی در یک مدل، و روش پژوهش، توصیفی یا غیر آزمایشی بود. نمونهای 300 نفری از کلیة دانشآموزان دختر و پسر سوم تجربی دزفول در سال تحصیلی94- 93، به حجم1411 نفر، با روش چند مرحلهای تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامۀ سرسختیکوباسا (1994)، با 68/0= پایایی، شاخصهای برازش,GFI=0/93) (RMSEA=0/074، فعالیتهایکلاسدرسمن(MCA) جنتری،گابل و ریزا (2002)، با 81/0=پایایی،,GFI=0/93) (RMSEA=0/063 و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری(MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1994)، با 90/0= پایایی و ,GFI=0/94) (RMSEA=0/058 دارای روایی مناسب پاسخ دادند. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشدند. نتایج نشانداد: الگوی علٌیتبیین پیشرفتتحصیلی براساس سرسختی و ادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیریتحصیلی با دادههایگردآوریشده برازش دارد. اثر مستقیم درگیری تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی32/0، اثر مستقیم ادراک محیط کلاس بر درگیری تحصیلی 758/0، اثر غیر مستقیم ادراک محیطکلاس بر پیشرفت تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی 24/0، مثبت و معنادار و اثر سر سختی بر پیشرفت تحصیلی 29/0- ، منفی و معنادار شد. به طورکلی سرسختی و ادراک محیطکلاس % 7/ 16 از واریانس پیشرفت تحصیلی و ادراک محیطکلاس %9/57 از واریانس درگیری تحصیلی را تبیینکردند. با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی ضرورت دارد که برنامهریزان و معلمان فرصتهایی برای فعالسازی و بهرهمندی از تکالیف چالش برانگیز را برای دانشآموزان فراهمکنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دومپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1394چکیده هدف از این مطالعه پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی بود .در این مطالعه ، 387 دانش آموز(195 پسر و 192 دختر ) در دوره متوسطه ی دوم شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 93-1392 شرکت داشتند ،که به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده ب أکثرچکیده هدف از این مطالعه پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی بود .در این مطالعه ، 387 دانش آموز(195 پسر و 192 دختر ) در دوره متوسطه ی دوم شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 93-1392 شرکت داشتند ،که به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند . مشارکت کنندگان سه پرسشنامه شامل، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت ،پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سر زندگی تحصیلی را تکمیل کردند . برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شده است، و برای بررسی روایی آن ها از روش تحلیل عاملی و همسانی درونی استفاده شده است ،که ابزارها پایایی و روایی مطلوبی را نشان دادند . تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر انجام شد . به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که :اول ؛ سرزندگی تحصیلی را می توان به وسیله صفات شخصیتی (برونگرایی، سازش پذیری و روان رنجوری ) پیش بینی کرد . دوم ؛ صفات شخصیتی ( روان رنجوری ، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی )توان پیش بینی خود تنظیمی تحصیلی را دارند . سوم ؛ نتایج تحلیل مسیر از اثر میانجی گری خود تنظیمی تحصیلی حمایت نمی کند . تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس توانایی حل مساله با میانجی گری تاب آوری در دانش آموزان دختر مقطع متوسطهپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1397هدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی براساس توانایی حل مسئله با میانجی گری تاب آوری در دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. 461 دانش آموز به أکثرهدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی براساس توانایی حل مسئله با میانجی گری تاب آوری در دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دختران دانش آموز پایه اول متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. 461 دانش آموز به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(2007)، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون(2003) و پرسشنامه توانایی حل مساله هپنر و پترسون(1982). نتایج بیانگر تاثیر مستقیم تواناییحل مساله و تاثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی است. هم چنین تاب آوری با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معناداری را نشان داد. لذا پیشنهاد میگردد با توجه به تاثیر مثبت توانایی حلمساله و تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی، با تشکیل کلاسهای آموزشی برای والدین و فرزندان و معلمین توسط روانشناسان و مشاوران تحصیلی از افت تحصیلی دانشآموزان که نتیجه آن فرسودگی تحصیلی و ترک تحصیل است، جلوگیری شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - پیش بینی باورهای اساسی بر اساس شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1398هدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی در دانش آموزان شهر تهران بود. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی، بر حسب روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمّی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دو أکثرهدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی در دانش آموزان شهر تهران بود. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی، بر حسب روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمّی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 449 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای باورهای اساسی کاتلین و اپستاین (1992)، پرسشنامه شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (2000) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) استفاده شد. داده ها با روش مدل یابی معادله های ساختاری تحلیل شدند. شاخص های برازش، برازندگی مطلوب مدل با داده های گردآوری شده را نشان دادند. یافته ها نشان دادند که اثر غیر مستقیم باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی و هیجان های تحصیلی تاثیرگذار است (01/0>p). بنابراین باورهای اساسی با نقش میانجی هیجانهای تحصیلی میتواند بر شایستگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر داشته باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - پیشبینی اضطراب، پرخاشگری و شایستگی اجتماعی کودکان پیشدبستانی بر اساس کمالگرایی ناسازگارانه والدینمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1392هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب، پرخاشگری و شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی بر اساس کمال گرایی ناسازگارانه والدین آنان بود. هشت مرکز پیش دبستانی در تهران و سپس 170 کودک از این مراکز به تصادف انتخاب شدند. دو پرسشنامه کمال گرایی اهواز و فرم کوتاه ارزیابی رفتاری و شای أکثرهدف از پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب، پرخاشگری و شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی بر اساس کمال گرایی ناسازگارانه والدین آنان بود. هشت مرکز پیش دبستانی در تهران و سپس 170 کودک از این مراکز به تصادف انتخاب شدند. دو پرسشنامه کمال گرایی اهواز و فرم کوتاه ارزیابی رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان پیش از دبستان تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که فقط کمال گرایی ناسازگارانه در مادران، می تواند پرخاشگری و اضطراب کودکان را پیش بینی کند، اما کمال گرایی ناسازگارانه پدر نمی تواند این دو متغیر را پیش بینی کند. شایستگی اجتماعی نیز توسط کمال گرایی ناسازگارانه پدر و مادر پیش بینی نمی شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - استاندارد سازی پرسشنامه سنجش کیفیت ازدواج در زوج های ساکن شهر تهرانمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1392بالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک أکثربالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک بررسی مقطعی، 520 زوج ساکن در شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند وبا مقیاس کیفیت زندگی زناشویی مورد ارزیابی قرارگرفتند. از مقیاس رضایت زناشویی هودسون به طور همزمان برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه استفاده شد و برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تمام سوالات دریک عامل بارگذاری شدند. نتایج همبستگی با سایر مقیاس ها نیز نشان از روایی همگرا و افتراق مطلوب پرسشنامه داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد آلفا برای این مقیاس 92/0 برآورد شد. نتایج نشان می دهد که مقیاس کیفیت زندگی زناشویی از روایی و اعتبار خوبی درزوج های ساکن در شهر تهران برخورداراست و کارایی لازم را برای اندازه گیری کیفیت زندگی زناشویی دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دخترانمطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1397پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران انجام شد. برای بررسی این پژوهش از پکیچ آموزش راهبردهای کمک خواهی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد. تعداد 40 نفر از آزمودنیها انتخاب شده و بعد از اخذ رضایتنامه اخلاقی به دو گروه 20 أکثرپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران انجام شد. برای بررسی این پژوهش از پکیچ آموزش راهبردهای کمک خواهی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد. تعداد 40 نفر از آزمودنیها انتخاب شده و بعد از اخذ رضایتنامه اخلاقی به دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا ابزارهای پژوهش به عنوان پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش کمک خواهی دریافت کردند. سپس بعد از پایان 10 جلسه مجدداً ابزارهای پژوهش به عنوان پس آزمون به عمل آمدند. نتایج نشان داد که آموزش کمک خواهی بر سازگاری تحصیلی تاثیر معناداری دارد. به نحوی که آموزش راهبردهای کمک خواهی باعث افزایش سازگاری تحصیلی میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - تبیین جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنویپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1401پژوهش حاضر، با هدف تبیین جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی انجام گردید. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی- توسعهای و از منظر نوع و روش جمعآوری دادهها از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. در بخش کیفیِ تحقیق علاوه بر اسناد، مدارک و مقالات معتبر از ابزار مصاحبه نیمهساختاریا أکثرپژوهش حاضر، با هدف تبیین جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی انجام گردید. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی- توسعهای و از منظر نوع و روش جمعآوری دادهها از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. در بخش کیفیِ تحقیق علاوه بر اسناد، مدارک و مقالات معتبر از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی از طریق 18 مؤلفه مهم تبیین میگردد. اهمیت این مؤلفهها در برنامهدرسی معنوی به نحوی است که در صورتی که خانوادهها تأکید و توجه بیشتری بر آنها داشته باشند، اجرای موفقیتآمیز و تأثیرگذاری برنامهدرسی معنوی را دستیافتنی و قابل حصول خواهد نمود. بنابراین این انتظار وجود دارد که با تبیین اهمیت و جایگاه خانواده در تربیت معنوی فرزندان بتوان آن را در بهبود معنویت جامعه با مدرسه همراه نمود. ایمان و توکل به خداوند و توسل به ائمه معصومین (ع)، تشویق فرزندان به صداقت و راستگویی، روابط انسانی و مؤدبانه والدین با یکدیگر و با دیگران، دلسوزی و قدرشناسی و مسئولیتپذیری به ترتیب پنج مؤلفه مهمی هستند که جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی را تبیین میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادیروان سنجی , العدد 6 , السنة 12 , بهار 1403از زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت میتواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازها أکثراز زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت میتواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی پرداخته شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رودهن در سال 1400 میباشند که 481 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه نیازهای روانشناختی بنیادی دسی و رایان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون 928/0 اعتیاد به اینترنت نشان داد که همسانی درونی و به بیان دیگر اعتبار پرسشنامه بسیار بالاست. برای تحلیل عاملها، تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد که در نتیجه آن، سه عامل تحمل به عنوان عامل اول، برجستگی به عنوان عامل دوم و تغییر خلق به عنوان عامل سوم استخراج شد. در نهایت مدل ساختاری رابطه نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مورد برازش قرار گرفت و رابطه معکوس و معنادار نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مشخص گردید. همچنین بین همه مولفههای نیازهای روانشناختی بنیادی و اعتیاد به اینترنت با متغیر اصلی رابطه معنادار مشخص شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - اثربخشی معنویت درمانی بر تعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSDروان سنجی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1399هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی معنویت درمانی برتعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSD بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بوده. جامعه آماری دانشجویان شاهد(فرزندان جانبازان مبتلابهPTSD ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود أکثرهدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی معنویت درمانی برتعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSD بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بوده. جامعه آماری دانشجویان شاهد(فرزندان جانبازان مبتلابهPTSD ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن درسال 1395 بود . برای انتخاب نمونه ملاک های ورود 20 نفر شناسایی شدند و به تصادف دردوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند ( هرگروه 10نفر) گروه آزمایش 10جلسه آموزش معنویت درمانی دریافت کرد .ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد..شرکت کنندگان پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز (MCQ-30) رامرحله پیش آزمون ، پس ازمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون تحلیل دوعاملی با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند .یافته ها نشان داد که اثرات معنویت درمانی برکاهش برخی مولفه های باورهای فراشناخت شامل فقدان اعتماد شناختی و خودآگاهی شناختی و کنترل ناپذیری افکار معنادار است و نتایج درطی پیگیری یک ماهه ماندگار است . تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی دانشآموزانروان سنجی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1399هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط أکثرهدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم با دامنه سنی 20-15 سال به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (1997) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) بود، پاسخ دادند. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از معدل سالانه (پایان ترم نوبت دوم) استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصل از داده ها حاکی از برازش مدل در رابطه خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی و با میانجی گری انگیزش بود. همچنین رابطه سبک های تفکر (قانونگذار، قضایی، اجرایی) و خلاقیت در اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار بود. رابطه انگیزش تحصیلی درونی با پیشرفت تحصیلی معنادار، و رابطه بی انگیزگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار ولی منفی بود. همچنین رابطه انگیزش تحصیلی بیرونی با پیشرفت تحصیلی غیر معنادار بود و در اثر غیر مستقیم با واسطه گری انگیزش تحصیلی خلاقیت و سبک تفکر اجرایی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، ولی رابطه سبک های تفکر (قانونی، قضایی) با پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار گزارش شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - استانداردسازی نسخه ایرانی مقیاس باورهای غیرعقلانی نوجوان برناردروان سنجی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1399ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ردهﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش أکثرﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ردهﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 274 نفر از دانشآموزان پرسشنامه باورهای غیرعقلانی را تکمیل کردند. آلفای کرونباخ پرسشنامه 77/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها ابتدا از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و اگر چه تعداد ماده ها کاهش یافت، تعداد سازهها همانند سازه اصلی 4 سازه باقی ماند، با توجه به حذف دو گویه در استخراج عاملهای اصلی و عدم برازش سطح قابل قبول شاخصها، گویههای 26 گانه پرسشنامه با استفاده از تحلیلعاملی اکتشافی تحلیل شد. با چرخش واریماکس، یافتهها از مدل مفروضه پرسشنامه از وجود 4 عامل زیربنایی حمایت نمود. در ادامه با توجه به محتوای گویهها، عاملهای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب تحقیر خود، بیتحملی قوانین ناامیدکننده، بیتحملی ناکامی در تکالیف و توقع انصاف و بیتحملی نقض قواعد توسط دیگران نامگذاری شدند. در نهایت پرسشنامه با 25 ماده و 4 سازه جدید استخراج گردید که می تواند 58/21 درصد واریانس کل را توجیه کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه خودکنترلی در دانشجویانروان سنجی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1399هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکنترلی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در سال 1397 بودند که 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و فرمفارسیپرسشنامۀخودکنترلی(تانجنی، أکثرهدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکنترلی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در سال 1397 بودند که 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و فرمفارسیپرسشنامۀخودکنترلی(تانجنی، بامیستر، بون، 2004) و پرسشنامه رفتار اخلاقی(تقی لو،2017) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها، ابتدا داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند. نتایج نشان داد که شاخصهای برازندگی در حد قابل پذیرش نبودند. سپستحلیل عاملیاکتشافی با رویکرد مؤلفه های اصلی برای استخراج مؤلفه های منطبق بر فرهنگ ایرانی به کار گرفته شد که در پی یافتههای تحلیل، دو عامل منسجم شناسایی و تحت عناوین کنترل تکانه (14 گویه) و قدرت ایگو (10 گویه) نامگذاری شدند و به ترتیب 19/20 و 12/33 از واریانس درکل آزمون را تبیین کردند. نتایج تحلیل نشان داد دو مؤلفه کنترل تکانه و قدرت ایگو با یکدیگر و با دو مؤلفه وظیفه مداری و مردم مداری پرسشنامه رفتار اخلاقی نیز به صورت مثبت و با مؤلفه خودمداری آن به صورت منفی و معنادار همبسته بودند. ضرایب همبستگی مؤلفه های این پرسشنامه با پرسشنامه رفتار اخلاقی نیز نشانگر روایی آن بود. همسانی درونی دو عامل کنترل تکانه و قدرت ایگو نیز به ترتیب معادل 0/81 و 0/75 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به وبژگی های روانسنجی مطلوب این پرسشنامه، توصیه می شود روانشناسان مدرسه و مشاوران تحصیلی برای اندازه گیری خودکنترلی دانشجویان از این پرسشنامه استفاده کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو (NEO PI-R) و فهرست عوارض SCL 90 R در پیشبینی تمایل به مصرف مواد توهمزاروان سنجی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1399هدف تحقیق مشخص شدن این موضوع بود که آیا با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو و فهرست عوارض SCL-90-R، که برای تشخیص سمپتومهای روانی است، میتوان تمایل افراد به استفاده از ماده توهمزا را پیشبینی کرد. این پژوهش یک فرضیۀ کلی و سه فرضیۀ جزئی داشت. فرض أکثرهدف تحقیق مشخص شدن این موضوع بود که آیا با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو و فهرست عوارض SCL-90-R، که برای تشخیص سمپتومهای روانی است، میتوان تمایل افراد به استفاده از ماده توهمزا را پیشبینی کرد. این پژوهش یک فرضیۀ کلی و سه فرضیۀ جزئی داشت. فرضیۀ کلی این بود که بین ویژگیهای جمعیتشناختی، پنج عامل شخصیتی نئو و مقیاسهای تشکیل دهندۀ SCL-90-R همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در فراخوان اینترنتی و در دو نوبت، از داوطلبان خواسته شده به صورت آنلاین به دو پرسشنامه فوق و یک پرسشنامۀ جمعیت شناختیِ محقق-ساخته پاسخ دهند. در فراخوان اول از کسانی که حداقل یک بار مواد توهمزا مصرف کرده بودند و در فراخوان دوم از کسانی که اصلاً مصرف نکرده نبودند دعوت به پر کردن پرسشنامه شد. با رسیدنِ تعداد پاسخدهندگان به 100 نفر در هر گروه (در مجموع 200 نفر)، درخواست متوقف شد. تحلیل رگرسیون لجیستیک نشان داد که از پنج عامل شخصیتی پرسشنامه نئو، تنها دو عامل باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی با تمایل به استفاده از مواد توهمزا همسبتگی مثبت معنادار دارند. سه عامل دیگر (روان رنجور خویی، برونگرایی، وظیفهشناسی) همبستگی معنادار نشان ندادند. از بین پنج عامل شخصیتی، تنها دو عامل، باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی، در پیشبینی تمایل به استفاده از مواد توهمزا روایی نشان دادند. در مورد سمپتومهای مورد ارزیابی با SCL-90-R، تنها دو ویژگی پرخاشگری و حساسیت بینفردی توانستند عضویت در گروه مصرف کنندگان را پیشبینی کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش بهزیستیاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1395در پژوهش های روان درمانی، ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقا دهنده ی تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته می شود. ذهن آگاهی، کیفیتی از هشیاری و به معنای توجه هدفمند و بدون قضاوت به لحظه کنونی است که با بسیاری از مولفه های سلامت روان و بهزیستی همراه است. هدف پژوهش أکثردر پژوهش های روان درمانی، ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقا دهنده ی تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته می شود. ذهن آگاهی، کیفیتی از هشیاری و به معنای توجه هدفمند و بدون قضاوت به لحظه کنونی است که با بسیاری از مولفه های سلامت روان و بهزیستی همراه است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی اثرات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه ی گروهی، بر افزایش بهزیستی جامع دختران دبیرستانی شهرستان ورامین در سال 1394 بود. بدین منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل، 30 دانش آموز که از بهزیستی جامع ضعیفی برخوردار بودند، غربال گری شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه ی 90 دقیقه ای، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که دو گروه از نظر بهزیستی جامع و ابعاد آن (روان شناختی، اجتماعی و هیجانی) تفاوت معناداری دارند و درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی باعث افزایش بهزیستی جامع (روان شناختی، اجتماعی و هیجانی) در دختران نوجوان شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضیرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 9 , تابستان 1397هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی فرزندان» توسط والدین است. در همین راستا، پرسشنامهی سنجش استعداد ریاضی توسط والدین تهیه گردید و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان روانشناسی تربیتی نظرخواهی شد، و گویههایی که مورد تو أکثرهدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی فرزندان» توسط والدین است. در همین راستا، پرسشنامهی سنجش استعداد ریاضی توسط والدین تهیه گردید و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان روانشناسی تربیتی نظرخواهی شد، و گویههایی که مورد توافق و تأیید شده بیش از 75% بود به عنوان گویه های مناسب انتخاب شد. پرسشنامه در مرحله اول، بر روی نمونه 293 نفر از دانش آموآن سال اول دبیرستان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها، ضریب اعتبار آزمون 80/0بدست آمد و با توجه به همبستگی هر سئوال با کل آزمون، تعداد 6 سئوال که همبستگی کمتر از 3/0 با کل آزمون داشتند حذف و ضریب اعتبار آزمون مجدداً محاسبه شد که میزا ان 89/0 درصد بود. با اجرای تحلیل عاملی، هشت عامل از پرسشنامه استخراج شد که 48/54 درصد از واریانس سؤالها راتبیین کرد. برای به دست آوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازه های ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: مهم بودن و لذت بردن، توجه به رشد همه جانبه، خوشحالی فرزند از تأیید معلم، علاقه به یادگیری و کمک دیگران، استفاده از ریاضی در حل مسائل زندگی، خلاقیت در حل مسائل ریاضی، آگاهی از توانایی فرزند و پیگیری در حل مسائل ریاضی. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازه گیری سنجش استعداد ریاضی فرزندان(توسط والدین) پژوهشهای گوناگون استفاده کرد. تفاصيل المقالة