ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی
الموضوعات :جواد شهبازی 1 , مالک میرهاشمی 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دانشآموخته دکترای روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار، دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, پرسشنامه اعتیاد به اینترنت, نیازهای روانشناختی بنیادی, اعتبار, دانشجویان,
ملخص المقالة :
از زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت میتواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی پرداخته شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رودهن در سال 1400 میباشند که 481 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه نیازهای روانشناختی بنیادی دسی و رایان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون 928/0 اعتیاد به اینترنت نشان داد که همسانی درونی و به بیان دیگر اعتبار پرسشنامه بسیار بالاست. برای تحلیل عاملها، تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد که در نتیجه آن، سه عامل تحمل به عنوان عامل اول، برجستگی به عنوان عامل دوم و تغییر خلق به عنوان عامل سوم استخراج شد. در نهایت مدل ساختاری رابطه نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مورد برازش قرار گرفت و رابطه معکوس و معنادار نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مشخص گردید. همچنین بین همه مولفههای نیازهای روانشناختی بنیادی و اعتیاد به اینترنت با متغیر اصلی رابطه معنادار مشخص شد.