فهرس المقالات عصمت رحیمی


  • المقاله

    1 - ارزیابی مولفه‌های محیطی و غیرمحیطی موثر بر تاب‌آوری اجتماعی در محلات مسکونی (مطالعه‌ موردی: محلات منتخب بابل)
    هویت شهر , العدد 55 , السنة 17 , پاییز 1402
    تاب‌آوری اجتماعی شامل شرایطی است که تحت آن، افراد با تغییرات انطباق می‌یابند و درواقع بیانگر توان جامعه در پاسخ‌‌گویی به بحران‌هاست. پژوهش حاضر، در جهت تبیین مولفه‌های تاثیرگذار بر تاب‌آوری اجتماعی در محلات مسکونی و ارزیابی کیفیت آن در سه محله بابل صورت گرفته‌است. اطلاع أکثر
    تاب‌آوری اجتماعی شامل شرایطی است که تحت آن، افراد با تغییرات انطباق می‌یابند و درواقع بیانگر توان جامعه در پاسخ‌‌گویی به بحران‌هاست. پژوهش حاضر، در جهت تبیین مولفه‌های تاثیرگذار بر تاب‌آوری اجتماعی در محلات مسکونی و ارزیابی کیفیت آن در سه محله بابل صورت گرفته‌است. اطلاعات جمع‌آوری شده از 384 پرسشنامه، تحت تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون‌های T تک نمونه‌ای و آنالیز واریانس بررسی شده‌اند. مولفه‌های موثر یافت‌شده، از حیث خواستگاه و نحوه تاثیر‌گذاری به دو گروه مولفه‌های محیطی و غیرمحیطی تقسیم شدند. نتایج نشان می‌دهد، در بین مولفه‌های محیطی،«دلبستگی به مکان»، «حس‌امنیت» و «تعاملات‌ اجتماعی» به ترتیب با مقادیر ویژه 196/3، 952/2 و 937/2 و در بین مولفه‌های غیرمحیطی، «آگاهی و دانش» با مقدار ویژه 949/1 بیشترین تاثیرگذاری را بر تاب‌آوری اجتماعی داشته‌اند. همچنین سطح تاب‌آوری اجتماعی به‌ترتیب در محله پیرعلم و برج‌بن با میانگین 168/3 و 033/3 وضعیت نسبتا مطلوب و محله شهاب‌نیا با میانگین 994/2 وضعیت نامطلوبی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تأثیر آمیخته‌ی بازاریابی بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد و وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: شهر ساحلی آستارا)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1386
    هدف این مطالعه بررسی رابطه‌ی آمیخته‌ی بازاریابی با وفاداری، ارزش ادراک شده، کیفیت ادراک شده و تصویر مقصد ‎است. روش تحقیق مورد استفاده از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی می‌باشد که هدف آن تعیین تاثیر عوامل منتخب آمیخته بازاریابی خدمات (قیمت، شواهد فیزیکی أکثر
    هدف این مطالعه بررسی رابطه‌ی آمیخته‌ی بازاریابی با وفاداری، ارزش ادراک شده، کیفیت ادراک شده و تصویر مقصد ‎است. روش تحقیق مورد استفاده از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی می‌باشد که هدف آن تعیین تاثیر عوامل منتخب آمیخته بازاریابی خدمات (قیمت، شواهد فیزیکی، افراد، توزیع و پیشبرد فروش) بر کیفیت ادراکی، وفاداری، ارزش ادراکی و تصویر مقصد گردشگران منطقه آستارا می‌باشد. جامعه هدف تحقیق کلیه گردشگران ورودی به شهر آستارا می‌باشد و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای این پژوهش از 400 پاسخ دهنده کمک گرفته شده است. برای تحلیل مدل مفهومی از روش رگرسیون خطی به کمک نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. مقدار آلفای کرونباخ پرسش‌نامه برابر با 0.788 به دست آمد که از مقدار 0.7 بزرگتر می‌باشد که به این ترتیب پایایی مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که افراد، قیمت و شواهد فیزیکی بیشترین تاثیر را بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد و کیفیت ادارکی دارند و در نهایت به مدیران مقاصد گردشگری جهت افزایش ارزش و کیفیت ادراکی و همچنین تصویری مطلوب از مقصد پیشنهاداتی ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه گردشگری در شهرستان خلخال با استفاده روش کوپراس
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1386
    برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری، ابزاری برای ایجاد تصمیم‌های بهینه و تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های توسعه گردشگری در یک منطقه می باشد. شهرستان خلخال، از شهرهای گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود که به دلیل وجود برخی مشکلات در راه توسعه گردشگری، نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی می‌باشد. د أکثر
    برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری، ابزاری برای ایجاد تصمیم‌های بهینه و تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های توسعه گردشگری در یک منطقه می باشد. شهرستان خلخال، از شهرهای گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود که به دلیل وجود برخی مشکلات در راه توسعه گردشگری، نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی می‌باشد. در این پژوهش جهت نیل به این هدف، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای گردشگری شهرستان با استفاده از تحلیل SWOT شناسایی شده و به وسیله کارشناسان ارزشیابی شده و سپس راهبردهای مطلوب گردشگری تعیین شدند و در نهایت این راهبردها با استفاده روش ارزیابی کوپراس اولویت‌بندی شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که گردشگری شهرستان خلخال در موقعیت بینابین تدافعی و تهاجمی قرار دارد و بیشتر راهبردهای تعیین شده نیز در بخش زیرساختی و آموزشی می‌باشد. نتایج اولویت‌بندی راهبردها نیز نشان می‌دهد که راهبردهای تهاجمی بیش از دیگر راهبردها مورد توجه قرار گرفته و لذا برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری این شهرستان باید به دنبال استفاده از نقاط قوت و به منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها و افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف باشد.واژگان کلیدی: شهرستان خلخال، برنامه ریزی راهبردی، گردشگری، تحلیل SWOT، روش کوپراس. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارزیابی رابطه مؤلفه‌های کالبدی شفابخش محیط‌های آموزشی و سلامت روان کاربران (نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 8 , السنة 24 , پاییز 1401
    زمینه و هدف: افراد ساعات زیادی از عمر خود را در محیط‌های آموزشی می‌گذرانند، لذا نمی‌توان از تأثیر مستقیم عوامل محیطی بر سلامت روان و فشار روانی (استرس)، چشم‌پوشی کرد. باتوجه‌به تأثیرگذاری محیط آموزشی دانشگاه بر دانشجویان که مدت زیادی از عمر خود را در آن می‌گذرانند و اغل أکثر
    زمینه و هدف: افراد ساعات زیادی از عمر خود را در محیط‌های آموزشی می‌گذرانند، لذا نمی‌توان از تأثیر مستقیم عوامل محیطی بر سلامت روان و فشار روانی (استرس)، چشم‌پوشی کرد. باتوجه‌به تأثیرگذاری محیط آموزشی دانشگاه بر دانشجویان که مدت زیادی از عمر خود را در آن می‌گذرانند و اغلب محیطی با فشار روانی و تنش زیاد است، هدف پژوهش با تعیین عوامل مؤثر بر محیط شفابخش در فضای آموزشی دانشگاه از دیدگاه روان‌شناسی محیط، ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کالبدی محیط شفابخش بر سلامت روان دانشجویان است. روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی و همبستگی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه مازندران است. برای سنجش رابطه متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون‌های آماری رگرسیون خطی چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین از آزمون تحلیل عاملی جهت بررسی تأثیر متغیرها و از آزمون آماری کولموگراف - اسمیرنف جهت تشخیص نرمال بودن توزیع داده‌های پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها: تأثیر متغیرهای مستقل سازماندهی و عملکرد فضایی و خاطره انگیزی، بر متغیر وابسته رضایتمندی از محیط آموزشی معنـادار و در نتیجه تأثیرگذار هستند. بحث و نتیجه‌گیری: با ارتقای کیفیت سازماندهی و عملکرد فضایی و خاطره انگیزی با توجه ویژه به کیفیت مصالح و نظافت و پاکیزگی جهت افزایش رضایتمندی از محیط آموزشی دانشگاه مازندران می‌توان به سطح بالاتری از حس نشاط و آرامش در بین کاربران و دانشجویان دست‌یافت. راهکارهای تأثیر شفابخشی در محیط آموزشی شامل: توجه به ابعاد کلاس‌ ها؛ تنوع فضاها؛ ورودی با ایجاد حس دعوت کنندگی و خوشامدگویی؛ فضاهای انعطاف‌پذیر؛ فضاهای جمعی و عمومی؛ فضاهای دنج؛ فضای سبز و پوشش گیاهی می باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نهادهای مالی مؤثر در تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حمل‌ونقل در بازار سرمایه ایران
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی نهادهای مالی لازم در تأمین مالی طرح‌های زیرساختی از طریق بازار سرمایه ایران می‌باشد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش دلفی آمیخته انجام شده‌است. در ابتدا با بررسی اسناد و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته اولیه با خبرگان، یک چارچوب اولیه تدوین شد و برای تأی أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی نهادهای مالی لازم در تأمین مالی طرح‌های زیرساختی از طریق بازار سرمایه ایران می‌باشد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش دلفی آمیخته انجام شده‌است. در ابتدا با بررسی اسناد و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته اولیه با خبرگان، یک چارچوب اولیه تدوین شد و برای تأیید آن نظرسنجی از خبرگان در حوزه‌های راه، بازار سرمایه و دانشگاه انجام‌شد، به‌نحوی‌که 42 پرسشنامه تکمیل‌شد و 28 جلسۀ مصاحبه و 9 جلسه گروهی برگزار گردید که نتایج کیفی و کمّی آنها با رویکرد مثلث‌سازی مقایسه و جمع‌بندی شدند. براساس بررسی‌های انجام‌شده تقبل برخی پرداخت‌های مربوط به اوراق، فراهم‌سازی تسهیلات اضطراری، تشکیل سندیکای ضمانت اوراق با بانک‌ها، ایفای نقش بیمه‌گر اتکایی، حمایت از تشکیل انجمن مشترک بیمه برای صنعت حمل‌ونقل و انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای توسط صندوق توسعۀ حمل‌ونقل مورد اجماع خبرگان قرارگرفت. همچنین مدیریت دارایی صندوق توسعه حمل‌ونقل از طریق یک نهاد تخصصی و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت مورد تأکید قرار گرفت. تفاصيل المقالة