فهرس المقالات Anna Krimshtein Anna Krimshtein


  • المقاله

    1 - تحلیل کارایی اقتصادی تولید ماهیان سردآبی بر اساس خود اتکایی بر تولید تخم چشم زده داخلی یا واردات آن
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    استفاده از تخم چشم زده وارداتی در مقابل داخلی ، یکی از چالشهای اصلی تولید قزل آلا در ایران میباشد. عامل اصلی ایجاد این چالش وجود میانگین ضریب تبدیل غذایی پایین تر نوع وارداتی نسبت به ایرانی است. با این حال قیمت نوع وارداتی بالاتر بوده و احتمال عدم تامین همیشگی آن نیز ته أکثر
    استفاده از تخم چشم زده وارداتی در مقابل داخلی ، یکی از چالشهای اصلی تولید قزل آلا در ایران میباشد. عامل اصلی ایجاد این چالش وجود میانگین ضریب تبدیل غذایی پایین تر نوع وارداتی نسبت به ایرانی است. با این حال قیمت نوع وارداتی بالاتر بوده و احتمال عدم تامین همیشگی آن نیز تهدیدی برای پایداری تولید خواهد بود. در این مطالعه، از کارایی اقتصادی و رهیافت تحلیل پوششی داده ها در مزارع تکثیری و تفریخی استان مازندران استفاده شد. بر اساس نتایج،مزارع بهره برداری مناسبی از نهاده های خود دارند؛ تمایز اصلی آنها در کارایی تخصیصی است که موجب شده میانگین کارایی اقتصادی اندک و در مزارع تکثیری بیشتر از مزارع تفریخی گردد. بنابراین تغییر ساختار تولید مزارع از حالت صرفاً وابسته به این نهاده خارجی به سمت ساختار تکثیر داخلی یا حداقل تکثیر و پرورش همزمان نوع ایرانی و غیرایرانی می تواند قابل توصیه باشد. در این مطالعه کاهش قیمت خوراک ماهی و هزینه نیروی کار نیز به عنوان راه حل دیگری جهت تضمین کارایی اقتصادی و نیز پایداری امنیت غذایی شناسایی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - برآورد ارزش تفرجی روستای بند ارومیه به روش ارزشگذاری مشروط
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1389
    روستای بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه بهدلیل دارا بودن جاذبههای زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور میباشد. لذا، مطالعهی ارزش تفرجی آن میتواند در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعهی گردشگری در منطقه مؤثر باشد. هدف از این پژوهش برآورد ارزش تفرجی روستای بند أکثر
    روستای بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه بهدلیل دارا بودن جاذبههای زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور میباشد. لذا، مطالعهی ارزش تفرجی آن میتواند در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعهی گردشگری در منطقه مؤثر باشد. هدف از این پژوهش برآورد ارزش تفرجی روستای بند ارومیه با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط است. برای بررسی عوامل موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، الگوی لوجیت به روش حداکثر راستنمایی برآورد گردید. دادههای مورد نیاز از راه تکمیل پرسشنامه و مصاحبهی حضوری با 140 بازدیدکننده از روستای یاد شده جمعآوری شد. نتایج نشان داد که 75 درصد بازدیدکنندگان، حاضر به پرداخت مبلغی جهت استفاده از این روستا میباشند. همچنین، متغیرهای تحصیلات، جنسیت، اندازهی خانوار، درآمد، میزان رضایت بازدیدکنندگان و قیمت پیشنهادی اثر معنیداری روی احتمال تمایل به پرداخت افراد دارند. میانگین تمایل به پرداخت افراد 6250 ریال و ارزش تفرجی سالانهی روستای بند ارومیه حدود 500 میلیون ریال برآورد گردید.   تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی مزیتنسبی تولید ، صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1388
    عدم تشخیص پتانسیلها و توان بالقوه ی یک کشور در صادرات و عدم درک بهترین بازارهای هدف محصولات ، همواره فرصتهای زیادی را از صادرکنندگان گرفتهاست . در این پژوهش در طی سالهای 2001 تا 2005، ابتدا با استفاده از دو شاخص مزیتنسبی آشکارشده (RCA) و شاخص مزیتنسبی آشکارشده ی متقا أکثر
    عدم تشخیص پتانسیلها و توان بالقوه ی یک کشور در صادرات و عدم درک بهترین بازارهای هدف محصولات ، همواره فرصتهای زیادی را از صادرکنندگان گرفتهاست . در این پژوهش در طی سالهای 2001 تا 2005، ابتدا با استفاده از دو شاخص مزیتنسبی آشکارشده (RCA) و شاخص مزیتنسبی آشکارشده ی متقارن(RSCA) به بررسی مزیت صادراتی زیره ی سبز پرداختهشده است . در ادامه با استفاده از شاخص DRC ، مزیتنسبی تولید محاسبه شدهاست . سپس با استفاده از شاخص نبود مزیتنسبی و چند شاخص دیگر بازارهای هدف این محصول اولویتبندی شدهاند . در ادامه با استفاده از شاخصهای نسبتهایتمرکز و هرفیندال به بررسی ساختار بازار زیره ی سبز پرداخته شدهاست و در پایان هم با استفاده از شاخص نقشهبرداری تجاری و شاخص ادغام جهانی وضعیت بازار بررسی شده است . نتایج نشانداد که ایران در این محصول دارای مزیتنسبی صادراتی بالایی است . همچنین بهترین بازارهای هدف ، کشورهای سریلانکا ، نیوزلند ، آمریکا و مکزیک میباشند . ساختار بازار واردات از نوع رقابتی است و سهم هر بنگاه هم ناچیز است ، اما بازار صادرات از نوع انحصاری است، به گونه ای که پنج کشور نخست صادرکننده ، نزدیک به 90% از صادرات را در اختیار دارند . در ضمن واردات این محصول در دنیا روند نزولی دارد ، اما صادرات ایران رو به افزایش است . همچنین برخی از کشورهای واردکننده (سنگاپور، بلژیک، هلند و ...) اقدام به صادرات دوباره ی محصول مینمایند و از این راه ارزش افزودهای را برای خود ایجاد مینمایند تفاصيل المقالة