-
المقاله
1 - بررسی عوامل مؤثر بر قیمت مسکن (مطالعه موردی: شهر رشت)آمایش محیط , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1398تحلیل صحیح از وضعیت بازار مسکن و شناخت درست از عوامل تأثیرگذار بر مسکن خصوصاً از جهت قیمت آن و نیز میزان تأثیرگذاری هریک از آنها، میتواند برنامهریزان و مسئولان امر را در تحلیل و پیشبینی درست وضعیت آینده کمک و متناسب با آن راهحلهای مناسب را ارائه کند. این پژوهش با أکثرتحلیل صحیح از وضعیت بازار مسکن و شناخت درست از عوامل تأثیرگذار بر مسکن خصوصاً از جهت قیمت آن و نیز میزان تأثیرگذاری هریک از آنها، میتواند برنامهریزان و مسئولان امر را در تحلیل و پیشبینی درست وضعیت آینده کمک و متناسب با آن راهحلهای مناسب را ارائه کند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر قیمت مسکن در شهر رشت طی سالهای 94-1384 انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است، اطلاعات به دو شیوهی اسنادی و پیمایشی جمعآوریشده است. از آزمونهای تی و فریدمن در تحلیل یافتهها استفاده شده است. با توجه به نتایج آزمون تی، عوامل تعداد ساختمانهای تکمیل شده و پایگاه اقتصادی-اجتماعی دارای تأثیرگذاری زیادی بر قیمت مسکن هستند. عوامل قیمت زمین، تورم، عوارض شهرداری، قیمت خدمات ساختمانی، موقعیت جغرافیایی، درآمد، داشتن سند و وسعت قطعات املاک تأثیرگذاری کمی بر قیمت مسکن دارند و عامل دسترسی به خدمات تأثیرگذاری متوسط دارد. همچنین بر طبق آزمون فریدمن عوامل مؤثر بر قیمت مسکن در شهر رشت که بالاترین رتبه را دارند به ترتیب عوامل پایگاه اقتصادی-اجتماعی (۹.۷۷)، تعداد ساختمانهای تکمیل شده (۹.۷۶) و دسترسی به خدمات شهری (۹.۳۶)، بوده است. دیگر یافتهها حاکی از این بوده است که مناطق یک و سه شهر رشت از لحاظ قیمت مسکن بیشترین نوسانات را در طی سالهای 94-1384 داشتهاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - عوامل موثر بر استفاده ی شهروندان از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل (مطالعه موردی: شهر رشت)مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1398. با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرهای کشور و افزایش روزافزون سفرهای شخصی و مشکلات جانبی از قبیل مصرف بیهوده انرژی و آلودگی زیستمحیطی و تراکم ناشی از ازدیاد ترافیک خودروهای شخصی تکسرنشین، ازدحام در معابر مرکزی شهر، سیستم حملونقل خاصی را بهویژه در شهرهای پرجمعیت میطل أکثر. با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرهای کشور و افزایش روزافزون سفرهای شخصی و مشکلات جانبی از قبیل مصرف بیهوده انرژی و آلودگی زیستمحیطی و تراکم ناشی از ازدیاد ترافیک خودروهای شخصی تکسرنشین، ازدحام در معابر مرکزی شهر، سیستم حملونقل خاصی را بهویژه در شهرهای پرجمعیت میطلبد که این امر نیازمند برنامهریزی دقیقتر است,از سوی دیگر با گسترش شهر رشت و افزایش جمعیت آن، ترافیک به یکی از مشکلات اساسی آن تبدیلشده که علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، موجب گردیده مقدار زیادی سوخت بیهوده مصرف شود. ازجمله اهداف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر عدم تمایل شهروندان رشت به استفاده از دوچرخه, نوع استفاده آنها از دوچرخه و رابطهی بین شغل, تحصیل,درامد و علاقهی شهروندان در استفاده از دوچرخه جهت عبور و مرور برای سفرهای درونشهری است, زیرا که استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن بهعنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیطزیست در سفرهای کوتاه درونشهری ، سالهاست که در کشورهای مهم و صنعتی نهادینهشده است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی و توزیع پرسشنامه در سطح شهر به جمعآوری اطلاعات پرداخته و با استفاده از تکنیکهای آماری و نرمافزارهایی مانندSPSSوExcel تجزیه تحلیل صورت گرفته است,نتایج بیانگر آن است که بین استفاده از دوچرخه و متغیرهایی چون:, علاقه شهروندان, تحصیلات شهروندان, درآمد آنها و شغلشان رابطه معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة