فهرس المقالات احسان گلستانی


  • المقاله

    1 - نقش ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های ‌اختلال ‌‌استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی شغلی در آتش‌نشانان شهر تبریز
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 22 , پاییز 1400
    این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی‌ شغلی آتش نشانان شهر تبریز در سال 1398 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ آتش نشانان شهر تبریز با تعداد 640 أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی‌ شغلی آتش نشانان شهر تبریز در سال 1398 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ آتش نشانان شهر تبریز با تعداد 640 نفر تشکیل دادند و در نهایت از بین آنها 127 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی (Maslach, 1991)، مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربه می سی سی پی (Norris, Reed, 1997)، فرم کوتاه پرسشنامۀ ذهن آگاهی فرایبورگ (Walach et al. 2006) و مقیاس استرس شغلی (Cooper, Marshall, 1976) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته‌ها نشان داد که ذهن آگاهی در پیش‌بینی اختلال استرس پس از سانحه (307/0-=β)، استرس شغلی (284/0-=β) و فرسودگی شغلی (179/0-=β) نقش دارد. همچنین ذهن آگاهی می تواند ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه، مشکلات استرس و فرسودگی شغلی را در آتش‌نشانان به صورت منفی پیش بینی کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر کارکردهای عصب‌شناختی در دانش‌آموزان بیش‌فعال مقطع متوسطه اول شهر اردبیل
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 23 , پاییز 1401
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر کارکردهای عصب شناختی در دانش آموزان بیش فعال انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر کارکردهای عصب شناختی در دانش آموزان بیش فعال انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. در ابتدا با روش نمونه گیری خوشه ای از میان مناطق پنج گانه آموزش و پرورش شهر اردبیل، منطقه یک آن انتخاب و از میان 8 مدرسه متوسطه اول 2 مدرسه و سپس با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 36 دانش آموز با نشانه های بیش فعالی انتخاب و در دو گروه 18 نفری آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس درجه بندی SNAP-IV (Swanson, Nolan and Pelham, 2001) و نرم افزار آزمون استروپ کلاسیک (Khodadadi, Mashhadi & Amani, 2014) به صورت پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های لوین، کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت تداخل نمره و تداخل زمان در پس آزمون بین گروه آزمایش و کنترل در سطح آلفای 05/0 معنی داری می باشد و نشان می دهد که آموزش مهارت های ذهن آگاهی در کاهش تداخل نمره و تداخل زمان در آزمون استروپ کلاسیک تاثیر دارد. تفاصيل المقالة