فهرس المقالات صدیقه حیدری


  • المقاله

    1 - پیش‌بینی کیفیت زندگی، مسئولیت‌پذیری و رفتار اجتماعی انتظاری براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جوانان (پیک چهارم شیوع کرونا)
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1401
    دوران انقلاب فن‌آوری و افزوده شدن اینترنت، به ویژه رسانه‌های اجتماعی، در ابعاد زندگی روزمره جوامع و دانشجویان، واقعیت جدیدی ایجاد کرده است. این واقعیت جدید بدون شک تأثیرات کلی را بر ما تحمیل می‌کند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی همه مناطق و جوامع را تحت تأثیر قرار داده ا أکثر
    دوران انقلاب فن‌آوری و افزوده شدن اینترنت، به ویژه رسانه‌های اجتماعی، در ابعاد زندگی روزمره جوامع و دانشجویان، واقعیت جدیدی ایجاد کرده است. این واقعیت جدید بدون شک تأثیرات کلی را بر ما تحمیل می‌کند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی همه مناطق و جوامع را تحت تأثیر قرار داده است و دارای اثرات مثبت و منفی است. هدف این پژوهش، پیش‌بینی کیفیت‌زندگی؛ مسئولیت-پذیری و رفتاراجتماعی انتظاری براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جوانان، بود. جامعۀ پژوهش، جوانان (30-18 سال) شهرستان مراغه در سال 1399 (پیک چهارم شیوع کرونا) و حجم نمونه، 381 نفر با استفاده از جدول مورگان تخمین زده شد. به دلیل پیش‌بینی احتمال جمع‌آوری اطلاعات نامعتبر 5 درصد به حجم نمونه، اضافه شد و نمونه نهایی 384 نفر بود. افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی جهانبانی(1397)، کیفیت‌زندگی سازمان بهداشت جهانیWHOQOL-BREF(1996)، مسئولیت‌پذیری روانشناختی کالیفرنیا (1987) و رفتارهای اجتماعی انتظاری ASBQ (2003) بود. یافته‌های حاصل از بررسی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی نشان داد، براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی؛ کیفیت زندگی، مسئولیت‌پذیری و رفتار اجتماعی انتظاری جوانان قابل پیش‌بینی بود. براساس نتایج بدست آمده، در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای ترویج و اشاعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری، تغییر رفتاراجتماعی و ارتقای ابعاد کیفیت زندگی ابزار مطمئن و کافی نمی‌باشد و نمی‌توان برای آموزش این مفاهیم به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی اکتفا کرد. برای پاسداری از نیروی عظیم جوانان و بهره‌گیری مناسب از پتانسیل آنان به عنوان آینده‌سازان کشور، ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه و آموزش استفاده صحیح، آگاهانه و فعالانه از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی توصیه می‌شود. بنابرین باید برای سیاستگذاری و مدیریت برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها، برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1402
    ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم می‌گیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از د أکثر
    ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم می‌گیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی 2-1401 بوده و به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختارمند استفاده شد. قلمروز زمانی پژوهش مهرماه سال 1401 و روش تحلیل داده‌ها، براساس نظریه زمینه‌ای (گراندد تئوری) با طرح سیستماتیک اشتروس و کوربین (1990) بوده است. یافته‌ها نشان داد عواملی همچون رفتاری، روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت جسمی و تحصیلی مهم‌ترین عوامل عِلّی؛ عوامل فرهنگی-اجتماعی و مذهبی، مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای؛ عوامل اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، خانوادگی و سیاسی مهم‌ترین عوامل مداخله‌گر در کاهش میل به ازدواج بوده‌اند که اگر در راستای آن، راهبردهای اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، شخصی-خانوادگی، مذهبی و شغلی-تحصیلی بکار گرفته شوند، می‌توان پیامدهای اجتماعی-فرهنگی، سلامت جسمی-روانی و نظامی-سیاسی را انتظار داشت. مطابق یافته‌های پژوهش؛ براساس فراوانی مشاهده شده، از بین عوامل ذکر شده، عامل مهم کاهش میل به ازدواج در درجه اول رفتاری؛ در درجه دوم روانشناختی، سپس اقتصادی شناسایی شده‌اند و در صورتی که راهبردهای اقتصادی و فرهنگی مناسب اتخاذ شوند، پیامدهای مطلوب رخ خواهند داد. از این رو تدوین مشاوره‌های مطلوب برای جوانان می‌تواند نقش مهمی در بهبود این مساله داشته باشد. همچنین، این بررسی می‌تواند برای مراکز مشاوره و روانشناسی به منظور تدوین و طراحی محتوای همسو با ارزش‌های جامعه ایرانی-اسلامی و مسائل موجود در این حوزه مفید واقع شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - روایی و اعتبار پرسشنامه‌ پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1400
    اختلالات تغذیه، که در سال‌های اخیر در جوانان رو به افزایش می‌باشد، برحسب آشفتگی شدید در رفتار خوردن مشخص می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگا أکثر
    اختلالات تغذیه، که در سال‌های اخیر در جوانان رو به افزایش می‌باشد، برحسب آشفتگی شدید در رفتار خوردن مشخص می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در نیم‌سال اول تحصیلی 97-96 بوده و نمونه آماری 540 نفر از این دانشجویان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردیدند و سپس پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی جورجیو-لوبرا (2014) بر روی آن‌ها اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به یافته‌های پژوهش، این پرسشنامه از 3 عامل اشباع شده که برروی‎هم 4/56 درصد واریانس را تبیین کردند و از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بنابراین متخصصان سلامت، کارشناسان تغذیه و رژیم‌درمانی می‌توانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازه‌گیری سبک‌های مختلف غذا خوردن و نیز در جهت بررسی علل چاقی مفرط و یا لاغری بکار گیرند و در نتیجه‌ی آن، رژیم‌های غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب را با بازده مفید به مراجعین خود ارائه نموده و به این ترتیب از ترویج رژیم‌های ناسالم تا حدودی جلوگیری به عمل آورند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس تنیدگی کووید-19 در دانشجویان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1400
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 در دانشجویان بود . روش این پژوهش توصیفی و مقطعی بود و نمونه‌ها شامل540 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 98-99 بودند که با استفاده از مقیاس تنیدگی کووید_19 أکثر
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 در دانشجویان بود . روش این پژوهش توصیفی و مقطعی بود و نمونه‌ها شامل540 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 98-99 بودند که با استفاده از مقیاس تنیدگی کووید_19 (تیلور و دیگران، 2020) و با روش دردسترس، داده‌ها از بین مشارکت‌کنندگان گردآوری شد. با در نظر گرفتن تاثیرپذیری از فرهنگ ایرانی، دو مادّه (مادّه های 15 و 24) حذف شدند و نتایج نشان دادند، این مقیاس 5 عامل تحت عنوان ترس و خطر آلودگی، ترس از پیامدهای اقتصادی، بیگانه هراسی، بررسی اجباری و اطمینان خاطر و علائم تنیدگی آسیب‌زا در مورد کووید_19 را پوشش داده و شاخص‌های برازش این مدل 5 عاملی در سطح مطلوب بوده است. از این رو ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 مطلوب گزارش می‌شود. بنابراین می‌توان این ابزار را به عنوان ابزار معتبر برای سنجش تنیدگی کووید_19 در افراد با تحصیلات دانشگاهی به کار برد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس تاب‌آوری (فرم کوتاه) در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پایه چهارم تا ششم شهرستان ایذه
    روان سنجی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1401
    در علوم رفتاری جهت اندازه‌گیری یک رفتار یا متغیر، از ابزارهایی همانند پرسشنامه، چک لیست، سیاهه و یا مقیاس استفاده می‌شود. متغیر تاب‌آوری نیز از این موضوع مستثنی نیست اما ابزارهایی که تاکنون جهت اندازه‌گیری آن در کشور استفاده شده است، محدوده سنی 15 سال به بالا را ملاک قر أکثر
    در علوم رفتاری جهت اندازه‌گیری یک رفتار یا متغیر، از ابزارهایی همانند پرسشنامه، چک لیست، سیاهه و یا مقیاس استفاده می‌شود. متغیر تاب‌آوری نیز از این موضوع مستثنی نیست اما ابزارهایی که تاکنون جهت اندازه‌گیری آن در کشور استفاده شده است، محدوده سنی 15 سال به بالا را ملاک قرار داده و برای این محدوده سنی هنجاریابی و بومی‌سازی شده‌اند. بنابراین در خصوص کودکان دوره ابتدایی (محدوده سنی 9 تا 12 سال) تاکنون هیچ ابزاری در کشور بومی‌سازی نشده است. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف معرفی و بومی‌سازی مقیاس تاب‌آوری دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شد. جامعه مورد بررسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان ایذه و نمونه انتخابی 420 نفر دانش‌آموز دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-98 این شهر بودند که با توجه به شیوع ویروس کرونا به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. نرم‌افزار مورد استفاده در این پژوهش، نرم‌افزار آماری SPSS-26 و لیزرل 80/8 بوده است. جهت تحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد نسخه فارسی مقیاس تاب آوری دارای ساختار عاملی معتبر و مطلوب با اتکا بر تاثیرپذیری از فرهنگ ایرانی بوده است. اعتبار این ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 حاصل شد. پیشنهاد می‌شود پس از عبور از اپیدمی کووید-19 با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی شاخص‌های روانسنجی این مقیاس مجدد مورد بررسی قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی عوامل موثر در هراس از کرونا در خانواده مبتلایان: پیک چهارم شیوع
    روان سنجی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در هراس از کرونا در خانواده مبتلایان در پیک چهارم شیوع بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 1400-99 بودند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختارمند بهره گرفته شد. داده‌ها در فروردین أکثر
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در هراس از کرونا در خانواده مبتلایان در پیک چهارم شیوع بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 1400-99 بودند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختارمند بهره گرفته شد. داده‌ها در فروردین 1400 جمع‌آوری و رویکرد تحلیل داده‌ها، براساس نظریه داده بنیاد (روش اشتراوس و کوربین (1990)) بوده است. پس از اتمام مصاحبه و رسیدن به وضعیت اشباع، داده‌ها از بین مشارکت‌کنندگان 39 نفری گردآوری شد. یافته‌ها نشان داد عواملی همچون عوامل روانشناختی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و روان‌تنی در خانواده مبتلایان، بر هراس از کرونا تاثیرگذار هستند. از بین عوامل ذکر شده، عوامل روانشناختی اولویت اول (14/61 %)، عوامل اجتماعی اولویت دوم (38/29 %) و عوامل اقتصادی سومین اولویت (11/7 %) را دارا بوده‌اند. در عوامل روانشناختی "بی‌مبالاتی مردم"، در عوامل اجتماعی "اجتناب از افرادی که عطسه می‌کنند" و در عوامل اقتصادی مولفه "بررسی و ضدعفونی مداوم وسایل خانه" اثرگذارترین مولفه‌ها بوده‌اند. به طور کلی؛ چهار عامل مهم ایجاد کننده هراس از ابتلا به ویروس کرونا در خانواده مبتلایان به این ویروس در پیک چهارم شناخته شده‌اند، که از بین آن‌ها توجه ویژه به عوامل روانشناختی در این افراد توصیه می‌شود. بنابراین ارائه مشاوره‌های مطلوب توسط مشاوران و دست‌اندرکاران بهداشت روانی کشور به خانواده‌ها می‌تواند نتایج مطلوبی را به بار آورد زیرا پرداختن به اثرات روانشناختی یکی از مولفه‌های اساسی مدیریت بلایای بیماری‌های همه‌گیر عفونی است و باید از طریق طیف وسیعی از مدیریت حوادث از جمله آمادگی، تسکین، واکنش و بازیابی اجرا شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه اجتماعی
    روان سنجی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1399
    گرایش به رسانه‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر شدیداً افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توان از آن به "اعتیاد به رسانه یا شبکه اجتماعی" یاد کرد. هدف این پژوهش بررسی شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و همگرایی آن با پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر أکثر
    گرایش به رسانه‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر شدیداً افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توان از آن به "اعتیاد به رسانه یا شبکه اجتماعی" یاد کرد. هدف این پژوهش بررسی شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و همگرایی آن با پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بوده و روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش بخش اول استفاده از روش‌های روانسنجی و بخش دوم توصیفی- همبستگی بوده است. نمونه پژوهش حاضر تعداد 274 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم دبیرستان دخترانه فاطمیه از ناحیه 6 منطقه 14 شهر تهران بوده‌اند و ابزار مورد استفاده مقیاس اعتیاد به رسانه اجتماعی و پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بوده است. یافته‌های تحلیل اکتشافی نشان داد که 28 گویه تعداد 6 عامل را پوشش داده که روی‌هم‌رفته 59/35 درصد واریانس کل را تبیین می‌کرد. در تحلیل تاییدی نیز مقادیر تی برای این 6 عامل بالاتر از 1/96 و مقداری قابل قبول بود، مقادیر حاصله برای RMSEA، CFI و IFI مقداری عالی، برای GFI و NFI مقداری مناسب، برای AGFI قابل قبول و برای RFI مقداری مطلوب بدست آمد که در سطح خطای کمتر از 0/01 معنادار بوده‌اند. ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه خرده مقیاس‌ها و در کل مقیاس بالاتر از 0/7 بود. نتایج نشان داد مقیاس مذکور از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از آن می‌توان در پژوهش‌های آینده استفاده نمود تفاصيل المقالة