هدف پژوهش حاضر بررسی روابط متقابل هند با روسیه و آمریکا در اوراسیا و هند- اقیانوسیه در شرایط نوین جهانی و نیز ارزیابی تحولات تدریجی و اثرگذار هند در این دو منطقه با بهرهگیری از نظریه منطقهی ژئوپلیتیکی بود. فرض بر این است که روابط متقابل درون مثلث به دلیل رشد قدمت هند أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط متقابل هند با روسیه و آمریکا در اوراسیا و هند- اقیانوسیه در شرایط نوین جهانی و نیز ارزیابی تحولات تدریجی و اثرگذار هند در این دو منطقه با بهرهگیری از نظریه منطقهی ژئوپلیتیکی بود. فرض بر این است که روابط متقابل درون مثلث به دلیل رشد قدمت هند در عرصه بینالمللی و همچنین رقابت مداوم بین آمریکا و روسیه برای وفاداری به هند، از اهمیت ویژهای برخوردار است .همچنین با توجه به تلاشهای دهلینو برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی تأثیرگذار، هند مجبور خواهد شد معاملات بیشتری انجام دهد، بنابراین از روابط نزدیک خود با واشنگتن و مسکو استفاده میکند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، وخیمتر شدن روابط روسیه و آمریکا مانع از دستیابی هر نوع همکاری سه جانبه میشود. علیرغم حفظ دوستی سنتی و اعتماد متقابل، به نظر نمیرسد که روابط هند و روسیه پاسخگوی واقعیتهای زمان باشد.گرچه واشنگتن و مسکو همکاری با دهلینو را به عنوان نشانهای از رشد تعامل منطقهای به ترتیب در هند - اقیانوس آرام و اوراسیا میدانند، اما هر دو کشور وقتی صحبت از گسترش همکاری میشود، با مقاومت خاصی از طرف هند روبرو هستند. چین یک متغیر کلیدی برای الگوی مثلث ایالات متحده، هند و روسیه است.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضربررسی عوامل کاهش دهنده بحران امنیتی افغانستان و شرایط تقویتکننده روابط ایران با افغانستان بود. تحقیق با استفاده از تحلیلهای استنباطی در چارچوب روش توصیفی و تحلیلی انجام شد. نتایج نشان داد،در افغانستان ترکیب پیچیده و چند لایهای از عوامل اقتصادی، ساختار أکثر
هدف پژوهش حاضربررسی عوامل کاهش دهنده بحران امنیتی افغانستان و شرایط تقویتکننده روابط ایران با افغانستان بود. تحقیق با استفاده از تحلیلهای استنباطی در چارچوب روش توصیفی و تحلیلی انجام شد. نتایج نشان داد،در افغانستان ترکیب پیچیده و چند لایهای از عوامل اقتصادی، ساختار اجتماعی- مذهبی و عوامل سیاسی و بحران مشروعیت باعث شکلگیری بحران امنیتی شده است. ایران میتواند برای همسویی راهبردی با افغانستان و امن نگهداشتن محیط امنیتی خود رویکردی اقتصادی و فرهنگی در مناسبات با کشورهای این منطقه اتخاذ کند که ضمن پرهیز از مسائل اختلافی، اشتراکات فرهنگی و نیازمندیهای اقتصادی طرفین مورد لحاظ قرار گیرد. در واقع ایران در این برهه زمانی، نیاز زیادی به دوراندیشی، برنامهریزیهای صحیح و منطقی و ورزیدگی دیپلماتیک دارد تا موفقیت را به میزانی رساند که شایسته مواهب و امتیازات استثنایی آن در منطقه است. ایران باید در ابتدا به جستجوی منطقهای کردن تدابیر امنیتی موجود باشد. توجه به امنیت ملی مجزا و مجرد از یکسو و پذیرش تحمیلی تدابیر امنیت بینالمللی از سوی دیگر، منجر به تضمین امنیت ملی ایران نمیشود و حتی گاه آن را با تهدید مواجه خواهد ساخت.
تفاصيل المقالة
مسئله اصلی پژوهش حاضر تبیین و تحلیل دلایل تصادم چند تمدن در خاورمیانه و به صورت تخصصی در بحران سوریه می باشد. این مقاله در زمرۀ پژوهشهای بنیادی قرار دارد و برای انجام آن از منابع اسنادی، کتابخانهای و اینترنتی بهره برده شده است که با استفاده از تحلیلهای استنباطی در چا أکثر
مسئله اصلی پژوهش حاضر تبیین و تحلیل دلایل تصادم چند تمدن در خاورمیانه و به صورت تخصصی در بحران سوریه می باشد. این مقاله در زمرۀ پژوهشهای بنیادی قرار دارد و برای انجام آن از منابع اسنادی، کتابخانهای و اینترنتی بهره برده شده است که با استفاده از تحلیلهای استنباطی در چارچوب روش توصیفی و تحلیلی به رشته تحریر در آمده است. یافته های پژوهش نشان داد، امروزه ما شاهد یک جنگ تمدنی تمام عیار هستیم که سه تمدن اسلام، ارتدوکس و کنفوسیوس در عرصه نبرد تمدنی با تمدن غربی درگیرند. پهنهی این نبرد، دنیای اسلام است و هم اکنون سوریه میدان اصلی و آزمونی برای کنش این چهار تمدن است. با توجه به کاهش ساختاری توان دنیای غرب در مهار آشوب و بیثباتی جهانی در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و نظامی، و با توجه به پیشرفت روز افزون تمدنهای شرقی همچون اسلاو-ارتدوکس و تمدن کنفوسیوسی، آنچه هم اکنون در سوریه و عراق میگذرد را میتوان آخرین تلاشهای تمدن غرب برای حفظ وضعیت سابق و مقاومت تمدنهای شرقی در قبال خواستههایش در عرصهی نبرد تمدنها دانست. علاوه بر این، در این منازعات، فرهنگی نوین با تأسی از اسلام به حمایت از جنبشهای مقاومت اسلامی متأثر از این جغرافیای فرهنگی نوین میپردازد تا به این وسیله ضمن گستراندن حوزهی نفوذ خود، کشورهای غربی را از محیط امنیتی و فرهنگی خود بیرون کند. هدف نهایی این بحران برای دنیای اسلام، آزادی و رهایی تمام ملتهای مظلوم جهان اسلام و دنیا برای رهایی از ظلم و سلطهی ظالمان میباشد. از این رو، درگیریهای خونین در سوریه، بازتابی از جنگ تمدنها و تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه و تولد نظم نوین در صحنهی بینالملل است.
تفاصيل المقالة
مطالعات روابط بین الملل
,
العدد5,السنة
13
,
زمستان
1399
موفقیت در پیشبرد سریع توسعه به همراه عملگرایی اقتصادی باعث شده تا هند اولا به یکی از پویاترین کشورها در اقتصاد جهانی تبدیل شود و ثانیا به عنوان یک کانون نوظهور ثروت و قدرت در جهان تلقی بشود. الزام توسعه اقتصادی این کشور از یک طرف و دگرگونیهای گسترده در نظام بین الملل، أکثر
موفقیت در پیشبرد سریع توسعه به همراه عملگرایی اقتصادی باعث شده تا هند اولا به یکی از پویاترین کشورها در اقتصاد جهانی تبدیل شود و ثانیا به عنوان یک کانون نوظهور ثروت و قدرت در جهان تلقی بشود. الزام توسعه اقتصادی این کشور از یک طرف و دگرگونیهای گسترده در نظام بین الملل، جهتگیری جدید را به سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه و در قبال اسرائیل و ایران تحمیل کرده است. در این مقاله به دلایل تغییر سیاست خاورمیانهای هند از سیاستی که در عصر جنگ سرد در پرتو اصل عدم تعهد تعریف میشد به سیاستی که بر اساس ضرورتهای جدید منافع ملی هند بازتعریف شده متمرکزیم. بنابراین با توجه به مقدمات فوق، سوال اصلی این مقاله آن است که با توجه به گزینههای پیش روی هند، سیاست خارجی هند در قبال اسرائیل و ایران با چه تغییراتی همراه شده است؟ فرضیه مقاله اینگونه مطرح میشود که سیاست خارجی هند در حوزه خاورمیانه از سیاستی ایدئولوژیک و جهان سومگرایانه که بر اصول عدم تعهد مبتنی بوده است به سیاست تعهدات چندگانه و چند جانبه مبتنی بر ضرورتهای دسترسی به منابع انرژیهای نفت و گاز، بازارها، تسلیحات نظامی است. مقاله حاضر براساس روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع مجازی، نشریات تخصصی نوشته شده است و از لحاظ قلمرو موضوعی این مقاله سیاست تعهدات چندگانه هند را در قبال کشورهای ایران و اسرائیل بررسی می-کند.
تفاصيل المقالة
مطالعات میان فرهنگی
,
العدد5,السنة
14
,
زمستان
1398
انقلاب اسلامی موجد یک تحول فرهنگی- اجتماعی در جامعه ایران بوده است که در ارتباط و تعامل با دولتها و ملتهای دیگر بر ابزارهای فرهنگی و گفتگو تأکید دارد. آیتالله خامنهای رهبر جمهوری اسلامی بر اساس آموزههای اسلام نقش و جایگاه ویژهای را برای عناصر فرهنگی در عرصههای اج أکثر
انقلاب اسلامی موجد یک تحول فرهنگی- اجتماعی در جامعه ایران بوده است که در ارتباط و تعامل با دولتها و ملتهای دیگر بر ابزارهای فرهنگی و گفتگو تأکید دارد. آیتالله خامنهای رهبر جمهوری اسلامی بر اساس آموزههای اسلام نقش و جایگاه ویژهای را برای عناصر فرهنگی در عرصههای اجتماعی و سیاسی قائل هستند. ایشان با تأکید بر ارزشهای فطری و الهی که در همه انسان ها مشترک است درصدد بیداری و آگاهی مردم و ایجاد وحدت در بین مسلمانان بر اساس ارزشهای جهانشمول فرهنگی بوده است. همچنین ج.ا. ایران و البته سیاست خارجی آن به دلیل مشرب داشتن از دو پشتوانه هویتی و فرهنگی غنی، "منبع ایرانی" و "منبع اسلامی"، همواره اصول فرهنگی، هویتی و ایدئولوژیک خاصی مدنظر داشته است. این نگارش پس از بررسی ظرفیت ایجادشده از طریق منابع تمدنی و دینی و دیگر مؤلفههای فرهنگی برای سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، به نوع نگاه و جایگاه دیپلماسی فرهنگی در اندیشه آیتالله خامنه ای میپردازد. دغدغه اصلی این نگارش پاسخ به این سؤال است که "با توجه به رهنمودهای آیتالله خامنه ای دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه و با چه معیار، و راه کاری تقویت می شود؟" برای پاسخ این سؤال، این مقاله؛ فرضیه زیر را به آزمون میگذارد: "احصاء و فعال سازی مؤلفههای تمدنی قدرت آفرین در بستر دیپلماسی فرهنگی زمینه ارتقاء عملکرد و تحقق اهداف سیاست خارجی ج. ا. ایران در عصر جهانیشدن است".
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications