تحلیل ابعاد مدیریت دانایی محور و بررسی ارتباط آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :نبی مصطفی زاده 1 , جواد کیهان 2 , محمد حسنی 3 , مریم سامری 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحدارومیه ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه - استاد یار گروه علوم تربیتی
3 - دانشگاه ارومیه -دانشیار گروه علوم تربیتی
4 - گروه علوم تربیتی - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
الکلمات المفتاحية: مدیریت, نوآوری, خلاقیت, دانایی محور,
ملخص المقالة :
امروزه سازمان ها که دانشگاه ها نیز از مستثنی نیستند، دریافته اند که عمرآنها تداوم نخواهد یافت. مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزش گذاری سرمایه های فکری کارکنان و دانش سازمانی خود داشته باشند مدیریت دانایی فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانایی با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. این پژوهش در دو مرحله شامل شناسایی ابعاد مدیریت دانایی محوربه روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی انجام شده است. در مرحله کیفی تعداد21 نفر از خبرگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل مضمون، مدل پژوهش طراحی شد. در مرحله پیمایش، جامعه آماری پژوهش شامل 1251 نفر کارکنان دانشگاه بودند که تعداد 240 نفربه عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. به منظورگردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، و دوربچی استفاده شده است. براساس نتایج این پژوهش مدیریت دانایی محور در دانشگاه آزاد تبریز شامل شش بعد، نیاز به دانایی، مدیریت ایده پردازی، مدیریت دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و عملکرد دانایی محور می باشد. همچنین بین مدیریت دانایی محور با خلاقیت و نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
_||_