مدلسازی معادلات ساختاری آموزش مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران بر اساس تجارب کووید 19
الموضوعات :
مجید کمالی اردکانی
1
,
حمید تابلی
2
,
ملیکه بهشتی فر
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - دانشیاردانشگاه پیام نور، کرمان، ایران
3 - گروه مدیریت ،واحد رفسنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی،رفسنجان،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, آموزش منابع انسانی, مدیریت بحران, کووید 19,
ملخص المقالة :
هسته اصلی موفقیت و عبور از بحران در این مقطع حساس کنونی، منابع انسانی در همه سطوح سازمان است. منابع انسانی عاملی است که با توانمندی، دید روشنتر و آگاهی بیشتر در تولید و خدمات مطلوب نقش بسزایی دارد. هدف این پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری آموزش مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران بر اساس تجارب کووید 19 (مورد مطالعه: نظام آموزش عالی کشور) بود. این پژوهش، از نوع کمی و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به صورت مقطعی در آذرماه سال 1402 انجام شد که به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی- پیمایشی است. محل انجام مطالعه موسسات آموزش عالی کشور در نظر گرفته شد. جامعه آماری تحقیق شامل 202 نفر از کارشناسان موسسات آموزش عالی و روش نمونه گیری طبقهای تصادفی بود که تعداد اعضای نمونه با استفاده از جدول مورگان 127 نفر مشخص گردید. دادههای تحقیق بهوسیله نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که آموزش منابع انسانی نقش فعالی در درگیر شدن منابع انسانی و مدیریت بحران و برنامهریزی برای حل آن دارد. طبق نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، در مجموع 6 بعد برای آموزش مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران میتواند کارساز باشند که عبارتند از: تفکر نوین در روابط با دانشگاه، تداخل انسجام آفرین، تعمیق تصمیمگیری تحولآفرین، راهبرد مدیریت هیجان در آموزش مجازی، ایجاد ظرفیت برای تابآوری سازمان و تطویر سازمان واکنشپذیر از جمله مولفههای سنجش آموزش مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران هستند.