شناسایی چالشهای آموزش ضمن خدمت کارکنان و ارایه راهکارهای اصلاحی در دانشگاه شهیدمدنیآذربایجان
الموضوعات :
رباب حجازی
1
,
پیمان یارمحمد زاده
2
,
روح الله مهدیون
3
1 - کارشناسی ارشد آموزش وبهسازی منابع انسانی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،ایران
2 - دانشیار، دانشگاه شهید مدنی اذربایجان تبریز، ایران
3 - دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش ضمن خدمت, چالش, کارکنان, دانشگاه شهید مدنی, روشهای نوین آموزش.,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر، باهدف شناسایی چالشهای آموزش ضمنخدمت کارکنان دانشگاه شهیدمدنی و ارئه راهکارهای اصلاحی به روش میکس متد (کیفی-کمی) اجرا گردید. مطالعه حاضر در فاز کیفی تحلیل محتوای عرفی به روش اکتشافی بوده و درفاز کمی ازروش توصیفی پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری مطالعه حاضر راکلیه کارکنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به تعداد 228 نفر،تشکیل داده است. روش نمونهگیری درقسمت کیفی، هدفمند ملاکمدار تا رسیدن به اشباع نظری و در قسمت کمی،طبقهای نسبی بود و برای گردآوری دادهها در قسمت کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در قسمت کمی از پرسشنامه استفاده شده است.برای تجزیهوتحلیل دادهها در قسمت کیفی از کدگذاری کلارک وبراون و دربخش کمی ازآمارتوصیفی واستنباطی بهره گرفتیم. براساس نتایج حاصل، چالشها دربخش کیفی عبارتاستاز:بیتوجهی به نحوه برگزاری کلاسها (مشکلات زمانی، مکانی، مشکلات اجرایی دورهها)، نیازسنجی و نگرشها نسبت به آموزش (نیازسنجی نامناسب، نگرش نسبت به آموزش)، مشکلات مالی، ماهیت دورهها (بهروز نبودن دورهها، تخصصی نبودن دورهها، عدم ارتباط آموزش با شغل)، محتوای نامناسب، اثربخشی پایین و عدم ارزشیابی (محتوای نامناسب، اثربخشی نامطلوب وعملی نبودن، عدم ارزیابی کارکنان ونبود معیارسنجش دورهها). با توجه به تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته در بخش کمی، دریافتیم که بیشترین میانگین مربوط به چالش نیازسنجی و نگرش نسبت به آموزش است و بر اساس آزمون فریدمن، اولویت چالشها بدین شرح است:اولویت اول:نیازسنجی و نوع نگرش به آموزش، دوم:ماهیت دورهها، سوم:چالشهای مالی، چهارم:بیتوجهی به نحوه برگزاری دورهها، پنجم: اثربخشی پایین، محتوای نامناسب ونبود ارزیابی. برای رفع چالشهای مذکور، راهکارهایی مانند:تغییر درنحوه برگزاری دورهها، تغییر نگرش به آموزش، اثربخشترکردن و تغییر محتوایی دورهها، نیازسنجی وارزشیابی ارائه گردید.