رابطه هوش معنوی و رهبری فکورانه با مدیریت موثر کلاس درس دبیران مدارس دورهی دوم متوسطه شهر اصفهان
الموضوعات :زهرا رضایی آدریانی 1 , نرگس سعیدیان 2
1 - کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - هیات علمی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, رهبری فکورانه, مدیریت موثر کلاس درس.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و رهبری فکورانه با مدیریت موثر کلاس درس دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهراصفهان انجام شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی ، جامعه آماری تمامی دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بوده است که از بین آنها با توجه به حجم نمونه جدول کرچسی و مورگان 367 نفر به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی کینگ؛ رهبری فکورانه کاستلی و مدیریت موثر کلاس کوشان بوده است. آزمون فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و برازش مدل از آزمون مدل معادلات ساختاری (SEM) و با روش حداقل مربعات جزئی از نرمافزار SmartPLS3 استفاده شد. ابعاد هوش معنوی در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده مدیریت کلاس درس در گام اول آگاهی متعالی بود. از ابعاد رهبری فکورانه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده مدیریت کلاس درس در گام اول بازخورد بود. از ابعاد هوش معنوی در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده رهبری فکورانه در گام سوم آگاهی متعالی؛ بسط حالت هوشیاری و تفکر وجودی انتقادی بود. آزمون مدل پژوهش در بررسی نقش میانجیگرانه متغیرها نیز نتایج نشان داد که رهبری فکورانه میتواند نقش میانجی معناداری را در ارتباط هوش معنوی و مدیریت موثر کلاس درس ایفا نمایند. (05/0 > P). بکارگیری معلمان که از هوش معنوی بالا و رهبری فکورانه برخوردارند در مدیریت موثر کلاس درس می تواند مناسب واقع گردد.