رابطه هوش معنوی و رهبری فکورانه با مدیریت موثر کلاس درس دبیران مدارس دورهی دوم متوسطه شهر اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیزهرا رضایی آدریانی 1 , نرگس سعیدیان 2
1 - کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - هیات علمی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: هوش معنوی, رهبری فکورانه, مدیریت موثر کلاس درس.,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و رهبری فکورانه با مدیریت موثر کلاس درس دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهراصفهان انجام شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی ، جامعه آماری تمامی دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بوده است که از بین آنها با توجه به حجم نمونه جدول کرچسی و مورگان 367 نفر به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی کینگ؛ رهبری فکورانه کاستلی و مدیریت موثر کلاس کوشان بوده است. آزمون فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و برازش مدل از آزمون مدل معادلات ساختاری (SEM) و با روش حداقل مربعات جزئی از نرمافزار SmartPLS3 استفاده شد. ابعاد هوش معنوی در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده مدیریت کلاس درس در گام اول آگاهی متعالی بود. از ابعاد رهبری فکورانه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده مدیریت کلاس درس در گام اول بازخورد بود. از ابعاد هوش معنوی در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده رهبری فکورانه در گام سوم آگاهی متعالی؛ بسط حالت هوشیاری و تفکر وجودی انتقادی بود. آزمون مدل پژوهش در بررسی نقش میانجیگرانه متغیرها نیز نتایج نشان داد که رهبری فکورانه میتواند نقش میانجی معناداری را در ارتباط هوش معنوی و مدیریت موثر کلاس درس ایفا نمایند. (05/0 > P). بکارگیری معلمان که از هوش معنوی بالا و رهبری فکورانه برخوردارند در مدیریت موثر کلاس درس می تواند مناسب واقع گردد.
The current research aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and reflective leadership with effective classroom management of secondary school teachers in Isfahan City. In this descriptive-analytical research, the statistical population was all the teachers of secondary schools in Isfahan city, out of which 367 people were selected according to the sample size of Krejcie and Morgan's table via multi-stage cluster random method. The data collection tools were King's spiritual intelligence standard scale; Castelli's reflective leadership questionnaire and Kooshan's effective class management. The research hypotheses were tested using Pearson's correlation coefficient and stepwise regression, and model fit was assessed via the Structural Equation Model (SEM) test and the partial least squares method of SmartPLS3 software. The dimensions of spiritual intelligence in the regression were the best forecasters of classroom management in the first step of transcendent consciousness. Feedback as one of the dimensions of reflective leadership in the regression was the best predictor of classroom management in the first step. Expansion of the state of consciousness and critical existential thinking as the dimensions of spiritual intelligence in the regression were the best predictors of intellectual leadership in the third step of transcendent consciousness. The research model test in examining the mediating role of variables also revealed that reflective leadership can play a significant mediating role in the relationship between spiritual intelligence and effective classroom management (P > 0.05). Engaging teachers who have high spiritual intelligence and reflective leadership in effective classroom management can be appropriate.