تاثیر فرهنگ سازمانی و مدیریت استراتژیک بر اجرای مدیریت کیفیت جامع: بررسی تطبیقی در شعب بانک ملت و صادرات استان گیلان
الموضوعات :امیر کاظمی 1 , نرگس لاریجانی 2
1 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، فارس
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, مدیریت استراتژیک, اجرای مدیریت کیفیت جامع,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. مدیریت استراتژیک بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت استراتژیک تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. علاوه بر این، در بررسی تطبیقی بین دو بانک، نتایج نشان داد که سطح معناداری آزمون برای مقایسه ضرایب مسیر بین مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمان و مدیریت استراتژیک کوچکتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده وجود اختلاف معنادار بین دو بانک است. با توجه به ضرایب مسیر مشخص است که میزان تاثیرگذاری در هر دو مسیر برای بانک ملت قویتر از بانک صادرات است. اما سطح معناداری برای مقایسه ضرایب مسیر فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بزرگتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین دو بانک است.
_||_