طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی
الموضوعات :
منصوره چهاردولی
1
(دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.)
زهرا لبادی
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.)
فاطمه پرسته قمبوانی
3
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.)
مژگان عبداللهی
4
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
الکلمات المفتاحية: شایستگی, طراحی الگو, آموزش حرفهای,
ملخص المقالة :
هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان میدهد که آموزش تلاشی برنامهریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگیهای شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روششناسی: روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است. رویکرد بخش کیفی آن، مبتنی بر نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی بود. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختار یافته و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد استفاده قرارگرفته است. کدها و مؤلفههای شایستگی از مصاحبهها احصا گردید. بهمنظور سنجش یافتههای حاصل از مصاحبه، در بخش کمی پرسشنامه تدوین و توزیع شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روشهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر صورت پذیرفت و الگوی مربوطه طراحی گردید.یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که مؤلفههای الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی کارشناسان عبارتاند از: فلسفه و اهداف، مؤلفههای شایستگی کارشناسان مالی، روشهای توسعه، مراحل اجرایی توسعه شایستگیها، اجرای برنامه آموزشی، ارزیابی برنامه آموزشی و اصلاح برنامه. نتیجهگیری: سنجش تناسب و برازش الگو نشان داده بود که الگو از برازش مناسب برخوردار است و میتواند به عنوان الگویی برای آموزش کارشناسان مالی مورد استفاده قرار گیرد.
_||_