تبیین رابطه اخلاق کار اسلامی و اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی)
الموضوعات :زهرا نجارآذری 1 , جواد کیهان 2
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
الکلمات المفتاحية: مسئولیتپذیری, اخلاق حرفهای, اخلاق کار اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 229 نفر بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول گرجسی- مورگان 145 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد؛ اخلاق کار اسلامی؛ اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری بودند که پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب 813/0، 808/0 و 821/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و مسئولیتپذیری با اخلاق حرفهای رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای از طریق مسئولیتپذیری رابطه غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد. ترکیب اخلاق کار اسلامی با مسئولیتپذیری 55 درصد اخلاق حرفهای را تبیین کردند. بر طبق نتایج، اخلاق حرفهای توسط اخلاق کار اسلامی و مسئولیتپذیری پیشبینی میشود. با توجه به نتایج میتوان گفت غنیسازی و توجه بیشتر به اخلاق اسلامی و حرفهای میتواند بعنوان یکی از راهبردهای ارتقاء دهندهی کارکنان در هر سازمانی باشد.
_||_