طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی (مورد پژوهش: شرکت توزیع برق شیراز)
الموضوعات :سعید خواجه فرد 1 , یاسر سالاری 2 , سنجر سلاجقه 3 , مهدی محمد باقری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - استاد یار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استاد یار گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحدکرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت, عدالت سازمانی, رفتار, احساس, عقلانیت الهی,
ملخص المقالة :
رفتار کارکنان، با توجه به عقلانیت و احساسِ افراد متفاوت بوده و با میزان عدالت سازمانی تغییر می پذیرد. هدف از این تحقیق طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی در شرکت توزیع برق شیراز میباشد. روش تحقیق از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و همبستگی است. راهبرد این تحقیق کیفی و کمی میباشد که در مرحله کیفی از روش فرایند چرخهای تحلیل استفاده شد. جامعهی آماری تحقیق شامل 1477 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق شیراز میباشد که نمونه 313 نفری به روش تصادفی از آن انتخاب گردید. در طراحی و تایید مدل از نظر 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع بهره گرفته شد و روایی محتوایی ابزار گردآوری داده ها تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 و PLS-3 و با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد عوامل مرتبط با رفتار بر رفتارهای مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با نقش میانجی عدالت سازمانی بطور معناداری اثرگذار است. همچنین بر اساس یافتهها تأثیر عقلانیت الهی و احساس بر رفتارهای متعالی، پسندیده، ناپسند و پَست در کارکنان تایید گردید.
_||_