بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی
الموضوعات :مهدی مرتضوی 1 , مهدی رسولی قهرودی 2 , آرزو رستمی 3
1 - دانشیار، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی، تهران، ایران
2 - استادیار، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, نوآوری سازمان, استراتژی رهبری هزینه, عملکرد سازمان,
ملخص المقالة :
هدف اصلی سازمانها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی میپردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد محصول، فرایند و اجرا است. ابعاد متغیر وابسته شامل مالی، مشتری، فرایند داخلی، رشد و یادگیری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی، و از نظر داده کمی است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrl انجام شده است. پرسشنامه ای شامل 54 سوال برگرفته از مقالات لاتین که در میان شرکتهای تولید کننده مورد آزمون قرار گرفته است و برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با نظر کارشناسان و از طریق AVE صورت گرفته است. 320 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شده است.یافتههای تحقیق نشان می دهد که نوآوری سازمان به طور مستقیم بر عملکرد تاثیر مثبت ندارد اما از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و رهبری هزینه هم به صورت مستقیم و هم از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و نوآوری سازمانی و رهبری هزینه از طریق مزیت رقابتی بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد.