در دنیای پیشرفته امروزه اثر عوامل حیاتی بر روی رشد و سودآوری شرکتها به نحو شایسته ای مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد که این موضوع در گذشته به این روشنی در مرکز تمرکز صاحبان صنایع و مدیران قرار نگرفته بود. یکی از موارد دارای اولویت در نگاه شرکتهای برتر بحث هزینههای تحق چکیده کامل
در دنیای پیشرفته امروزه اثر عوامل حیاتی بر روی رشد و سودآوری شرکتها به نحو شایسته ای مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد که این موضوع در گذشته به این روشنی در مرکز تمرکز صاحبان صنایع و مدیران قرار نگرفته بود. یکی از موارد دارای اولویت در نگاه شرکتهای برتر بحث هزینههای تحقیق و توسعه میباشد. در شرایط خطیر فعلی حیاط اقتصادی کشور توجه بیش از پیش به اولویتها و حرکت در مسیر ارتقا و رشد مجموعههای اقتصادی بسیار ضروری و حیاتی میباشد. در همین رابطه شاهد این قضیه هستیم که در کشورهای پیشرفته یکی از موارد بسیار مهم و مورد توجه بحث تحقیق و توسعه میباشد. متاسفانه این موضوع در کشور ما تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از واحدهای صنعتی آن طور که شایسته است به این مقوله بسیارمهم و حیاتی ورود پیدا نکرده اند. باتوجه به اینکه درنگاه اول میتوان فرضیه این تحقیق را حدس زد، اما بااین حال انجام کار مقنن علمی و ارائه این نتیجه از طرف سازمان حاکمیتی همچون سازمان صنعت معدن و تجارت به صنایع تولیدی و صنعتی میتواند پله ای محکمتر در مسیر افزایش سطح بلوغ و نگاه صاحبان صنایع باشد. در این تحقیق شرکتهای برتر استان کرمان در سال 94 مبتنی بر اطلاعات سال های 93 مورد ارزیابی قرار گرفتند و ارتباط بین هزینههای تحقیق و توسعه و سود عملیاتی قبل از کسر مالیات آنها بررسی شد که نتایج آزمون فرضیه نشان میدهد رابطه معنی دار بین هزینههای تحقیق و توسعه و سودآوری شرکتها وجود دارد.
پرونده مقاله
امروزه، موفقیت در بازار کار، با دانشی که سازمان میتواند تولید کند، سرعت این دانش و میزان انباشت دانش تولیدشده، ارتباط مستقیم دارد. در بررسی موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که موردتوجه قرار میگیرد این پژوهش باهدف بررسی نقش اعتماد سا چکیده کامل
امروزه، موفقیت در بازار کار، با دانشی که سازمان میتواند تولید کند، سرعت این دانش و میزان انباشت دانش تولیدشده، ارتباط مستقیم دارد. در بررسی موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که موردتوجه قرار میگیرد این پژوهش باهدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در موفقیت سیستم مدیریت دانش در یک معاونت حوزه ICT تهران در سال 1393 انجام گرفت بدین منظور از بین75 نفر از مدیران کارشناسان و کاربران مدیریت دانش (جامعه آماری) به روش سرشماری انجام شد، روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است و بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و موفقیت سیستم مدیریت دانش در حوزه ICT رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با موفقیت سیستم مدیریت دانش است.
پرونده مقاله
هدف اصلی سازمانها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی میپردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد م چکیده کامل
هدف اصلی سازمانها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی میپردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد محصول، فرایند و اجرا است. ابعاد متغیر وابسته شامل مالی، مشتری، فرایند داخلی، رشد و یادگیری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی، و از نظر داده کمی است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrl انجام شده است. پرسشنامه ای شامل 54 سوال برگرفته از مقالات لاتین که در میان شرکتهای تولید کننده مورد آزمون قرار گرفته است و برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با نظر کارشناسان و از طریق AVE صورت گرفته است. 320 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شده است.یافتههای تحقیق نشان می دهد که نوآوری سازمان به طور مستقیم بر عملکرد تاثیر مثبت ندارد اما از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و رهبری هزینه هم به صورت مستقیم و هم از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و نوآوری سازمانی و رهبری هزینه از طریق مزیت رقابتی بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد.
پرونده مقاله
نوآوری دفاعی مجموعهای از مفاهیم فناورانه، دکترینی و عملیاتی است که سعی در افزایش اثربخشی نظامی دارد و دربرگیرندۀ توانمندیها و فعالیتهای پایهای یک سازمان است؛ ارتباط میان این توانمندیها و برنامههای نظامی بهمنظور مقابله با چالشهای جدید و تنظیم و تعدیل ماموریتهای چکیده کامل
نوآوری دفاعی مجموعهای از مفاهیم فناورانه، دکترینی و عملیاتی است که سعی در افزایش اثربخشی نظامی دارد و دربرگیرندۀ توانمندیها و فعالیتهای پایهای یک سازمان است؛ ارتباط میان این توانمندیها و برنامههای نظامی بهمنظور مقابله با چالشهای جدید و تنظیم و تعدیل ماموریتهای سازمان بر اساس توانمندیهای جدید است. تحقیق حاضر با اذعان به موضوع فوق با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر ظرفیتها و محرکهای نوآوری دفاعی با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی به رشته تحریر درآمده است. برای دستیابی به هدف فوق، سه فرضیۀ وجود رابطه مثبت و معنیداری بین مولفههای فرهنگ سازمانی و محرکهای نوآوری دفاعی، مولفههای فرهنگ سازمانی و ظرفیتهای نوآوری دفاعی و مولفههای محرکهای نوآوری دفاعی و ظرفیتهای نوآوری دفاعی تدوین گشته است. برای بررسی فرضیههای فوق، از یک پرسشنامه محققساخته متشکل از 37 سوال استفاده شد که یک نمونه آماری 90 نفره به سوالات آن پاسخ دادند. روایی پرسشنامه از سه طریق روایی محتوا، سازه و سنجش اعتبار محتوا تائید و پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS، 995/0 محاسبه گردید.در این تحقیق از آنجائیکه دادهها نرمال بودند، برای تجزیهوتحلیل آنها از آزمون تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار LISREL استفاده شد که نتایج آن به این قرار است:بین مولفههای فرهنگ سازمانی و محرکهای نوآوری دفاعی 93 درصد؛ مولفههای فرهنگ سازمانی و ظرفیتهای نوآوری دفاعی 98 درصد و مولفههای محرکهای نوآوری دفاعی و ظرفیتهای نوآوری دفاعی 96 درصد رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر تحت عنوان واکنش مصرف کننده به تبعیضهای قیمتی به بررسی تاثیرات پایههای تبعیض و حالت نابرابری بر روی واکنش مصرف کنندگان میپردازد. جهت بررسی این موضوع، پژوهشی بر اساس تجربی (آزمایشی) تدوین شد. در این پژوهش، متغیر مستقل حالت نابرابری در دو سطح و متغیر مستقل پا چکیده کامل
پژوهش حاضر تحت عنوان واکنش مصرف کننده به تبعیضهای قیمتی به بررسی تاثیرات پایههای تبعیض و حالت نابرابری بر روی واکنش مصرف کنندگان میپردازد. جهت بررسی این موضوع، پژوهشی بر اساس تجربی (آزمایشی) تدوین شد. در این پژوهش، متغیر مستقل حالت نابرابری در دو سطح و متغیر مستقل پایههای تبعیض در شش سطح دستکاری شده اند. جهت سنجش واکنشهای مصرف کننده از چهار متغیر عواطف منفی، بی عدالتی درک شده، قیمت مرجع داخلی و انتخاب فروشگاه استفاده کردیم و با بررسی و اندازه گیری تأثیر این دستکاریها بر روی متغیرهای وابسته به پیگیر پاسخ سئوال اصلی پژوهش پرداختیم. مطالعه در حوزه مشتریان رستوران انجام گرفت. تعداد 342 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند در نهایت فرضیات بررسی و نتایج حاصل شد. نتایج نشان داد که بطور کلی مصرف کنندگان محروم از مزایای قیمتی تمایل کمتری به استفاده از این نوع قیمت گذاری دارند و در برخی موارد باعث ایجاد نا رضایتی میشود. قیمت گذاری تبعیضی به عنوان یکی از سیاست های قیمت گذاری مطرح میباشد و در مقابل سیاست قیمت گذاری یکپارچه قرار دارد. این پژوهش دارای نتایج کاربردی جهت اجرای سیاستهای قیمت گذاری تبعیضی در مراکز خدماتی همچون سینماها، شهربازیها و ... میباشد.
پرونده مقاله
با توجه به محوری بودن رفتار نیروی انسانی در سازمان ها، مدیران باید توجه خاصی به رفتار اعضاء در سازمان داشته باشند و به این منظور میباید به دانش رفتار سازمانی که آنان را در شناخت علل رفتار، پیش بینی و هدایت رفتار، یاری میکند، مجهز شوند، تا بتوانند نیروی انسانی را به عن چکیده کامل
با توجه به محوری بودن رفتار نیروی انسانی در سازمان ها، مدیران باید توجه خاصی به رفتار اعضاء در سازمان داشته باشند و به این منظور میباید به دانش رفتار سازمانی که آنان را در شناخت علل رفتار، پیش بینی و هدایت رفتار، یاری میکند، مجهز شوند، تا بتوانند نیروی انسانی را به عنوان یک سرمایه ی سازمانی، به طرف اهداف سازمان سوق دهند. هدف این تحقیق عبارت است از: شناسایی عوامل موثر بر سکوت کارکنان در شرکت سپهرالکتریک در سال 95-1394. این تحقیق توصیفی– علّی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کار بردی است. جامعهی آماری این تحقیق را کارکنان شرکت سپهرالکتریک تشکیل میدهند که برابر 494 نفر میباشد. حجم نمونه شامل 84 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه، استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط استاد راهنما و خبرگان تأیید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت که این ضریب برای پرسشنامه 982/0 به دست آمده است. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار Lisrel و SPSS مورد محاسبه قرار گرفت، برای آزمون فرضیه ها از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختار یافته استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تمامی فرضیهها غیر از فرضیه چهارم مبنی بر تاثیر عامل گروهی رد نشده اند. به این ترتیب میتوان این ادعا را رد نکرد که عوامل سازمانی، محیطی و فردی بر سکوت سازمانی تاثیر معنی داری دارند.
پرونده مقاله
نوسان یکی از مهمترین جنبههای توسعه بازارهای مالی است و نقشی اساسی را در مدیریت پرتفوی، قیمتگذاری اختیار معاملات و قوانین حاکم بر بازار، ایفا میکند. به طور کلی مؤسسات مالی و اقتصادی با چهار نوع ریسک اعتباری، عملیاتی، نقدینگی و بازار مواجه هستند. در حال حاضر متداولتر چکیده کامل
نوسان یکی از مهمترین جنبههای توسعه بازارهای مالی است و نقشی اساسی را در مدیریت پرتفوی، قیمتگذاری اختیار معاملات و قوانین حاکم بر بازار، ایفا میکند. به طور کلی مؤسسات مالی و اقتصادی با چهار نوع ریسک اعتباری، عملیاتی، نقدینگی و بازار مواجه هستند. در حال حاضر متداولترین معیار سنجش ریسک بازار روش ارزش در معرض خطر میباشد. بنا به تعریف، ارزش در معرض خطر حداکثر زیانی است که ممکن است در یک دوره زمانی معین (معمولا یک روزه) و با در نظر گرفتن یک سطح اطمینان مشخص در پرتفویی از دارائیها رخ دهد.در این پژوهش برای پیشبینی ارزش در معرض خطر برای نوسانات کمتر از یک روز، اطلاعات قیمت 6 صنعت و از هر صنعت 3 شرکت، در فاصلههای زمانی 30 دقیقهای در بازه زمانی 1/11/91 لی 1/4/92 استخراج و با توجه شرایط حاکم بر دادهها از مدل گارچ (1و1) برای برآورد واریانس استفاده گردید. همچنین در خصوص باقیماندههای برآورد دو فرض نرمال بودن و پیروی از توزیع t در نظر گرفته شد و از این رو در مجموع 6 مدل برای شش صنعت مورد ارزیابی قرار گرفت.تمامی شش مدل انتخابی در مجموع مدلهای مناسبی به جهت ضریب تعیین، معنیداری ضرایب و مقدار آماره دوربین واتسون بودهاند. از این رو در برآورد واریانس و پیشبینی ارزش در معرض خطر از تمامی مدلها در سطح اطمینان 95% استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که گروه صنایع فلزات اساسی به جهت نوسانات روزانه در بازههای زمانی 30 دقیقهای دارای ارزش در معرض خطر پیشبینی شده بسیار بالاتری نسبت به سایر صنایع انتخابی میباشند.
پرونده مقاله
در این تحقیق، رابطه ی میان عدم تقارن اطلاعاتی و تجدید ارائه ی صورت های مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور از شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (شکاف قیمت مؤثر) به عنوان معیار عدم تقارن اطلاعاتی استفاده شده است. نتایج تحقیق چکیده کامل
در این تحقیق، رابطه ی میان عدم تقارن اطلاعاتی و تجدید ارائه ی صورت های مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور از شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (شکاف قیمت مؤثر) به عنوان معیار عدم تقارن اطلاعاتی استفاده شده است. نتایج تحقیق با استفاده از اطلاعات مربوط به نمونه ای متشکل از 89 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره ی 10ساله (1383 تا 1392) حاکی از وجود رابطه ی مثبت و معنادار بین شکاف قیمت مؤثر و تجدید ارائه ی صورت های مالی است.
پرونده مقاله