بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریتمهدی مرتضوی 1 , مهدی رسولی قهرودی 2 , آرزو رستمی 3
1 - دانشیار، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی، تهران، ایران
2 - استادیار، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, نوآوری سازمان, استراتژی رهبری هزینه, عملکرد سازمان,
چکیده مقاله :
هدف اصلی سازمانها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی میپردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد محصول، فرایند و اجرا است. ابعاد متغیر وابسته شامل مالی، مشتری، فرایند داخلی، رشد و یادگیری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی، و از نظر داده کمی است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrl انجام شده است. پرسشنامه ای شامل 54 سوال برگرفته از مقالات لاتین که در میان شرکتهای تولید کننده مورد آزمون قرار گرفته است و برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با نظر کارشناسان و از طریق AVE صورت گرفته است. 320 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شده است.یافتههای تحقیق نشان می دهد که نوآوری سازمان به طور مستقیم بر عملکرد تاثیر مثبت ندارد اما از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و رهبری هزینه هم به صورت مستقیم و هم از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و نوآوری سازمانی و رهبری هزینه از طریق مزیت رقابتی بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد.
The main objective of the organization, improve performance and achieve a level of excellence and sustainability for the survival, growth and profitability and respond to the needs of society. This study examines the impact of organizational innovation and cost leadership organizational performance through pays competitive advantage. In this study three aspects: product innovation, process and performance. The dependent variable dimensions, including financial, customer, internal processes, growth and learning. The purpose of applied research and the nature and method of research is descriptive and quantitative data. In this study, a questionnaire was used to collect data. To analyze the data, structural equation modeling was performed using the software lisrl. The questionnaire consists of 54 questions drawn from Latin literature among producers is tested and simple random sampling was used to select the sample. Reliability using Cronbach's alpha and composite reliability and validity by experts and conducted by AVE. 320 questionnaires have been distributed among the population.The findings show that innovation does not directly have a positive impact on performance through the impact of competitive advantage. Cost leadership, both directly and through a positive impact competitive advantage. Organizational innovation and cost leadership of through competitive advantage significant and positive impact on organizational performance.