تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی
الموضوعات :محبوبه پرگو 1 , وحیدرضا میرابی 2 , حمیده رشادتجو 3 , حسین وظیفه دوست 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, داده بنیاد, پاسخگویی اجتماعی, مدل توسعه کارآفرینی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاهی مسلط به مباحث کارآفرینی و پاسخگویی اجتماعی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشاندهنده استخراج بالغ بر تعداد 258 کدباز، 43 خرده مقوله یا مفهوم و6 مقوله استخراج و ویژگیهای آنها شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط زمینه ای (شامل: تغییرهای فناورانه و...)، شرایط محوری (توسعه کارافرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه)، شرایط علی (شامل: ملزومات توسعه کارافرینی و...)، شرایط مداخلهگر (شامل: جایگاه کشور ایران در شاخصهای کارافرینی و...)، راهبردها (شامل: رصد و پایش دانشجویان و کارافرینان، بومیکردن دانش تخصصی، متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم، توانمندی، ارزشآفرین و اثربخش اجتماعی و...) و پیامد (شامل: رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی و...) ارائه گردید.
_||_