مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی (سنتی) بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی
الموضوعات :سیده اسماء حسینی 1 , محمد رحیم جعفرزاده 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. s.a.hosseini@alzahra.ac.ir
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران. mrjafarzade@gmail.com
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, آموزش الکترونیک, تدریس معکوس, روانشناسی صنعتی-سازمانی, روشهای آموزش,
ملخص المقالة :
امروزه تدریس معکوس به عنوان یک روش آموزشی کاربردی، محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی بوده است. در پژوهش حاضر که به روش شبه تجربی انجام شده است، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههای غیرتصادفی استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روانشناسی تشکیل میدادند. تعداد 78 نفر (۳۹ نفر در هر کلاس) از دانشجویان دختر که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، در دو کلاس آموزشی تدریس معکوس و سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را در حوزه موضوعات مربوط به درس روانشناسی صنعتی-سازمانی فراگرفتند. قبل از شروع آموزشها و بعد از اتمام آخرین جلسه آموزش، آزمون محقق ساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و دادهها با استفاده آزمون کواریانس یک راهه (با استفاده از نسخه ۲۰ نرم افزار SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مقایسه اثربخشی روش تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پس از حذف اثر پیش آزمون (۵۷۶/۱۱f = ؛۰۰۱/۰ > p) نشان داد که بین عملکرد یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بزرگتر دانشجویان آموزش دیده به روش تدریس معکوس میتوان ادعا نمود که روش تدریس معکوس به طور معناداری بیش از روش تدریس سخنرانی به بهبود عملکرد دانشجویان کمک میکند. روش تدریس معکوس میتواند به عنوان روشی بسیار مفید و اثربخش در تدریس درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
_||_