مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی (سنتی) بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسیده اسماء حسینی 1 , محمد رحیم جعفرزاده 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. s.a.hosseini@alzahra.ac.ir
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران. mrjafarzade@gmail.com
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی, آموزش الکترونیک, تدریس معکوس, روانشناسی صنعتی-سازمانی, روشهای آموزش,
چکیده مقاله :
امروزه تدریس معکوس به عنوان یک روش آموزشی کاربردی، محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی بوده است. در پژوهش حاضر که به روش شبه تجربی انجام شده است، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههای غیرتصادفی استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روانشناسی تشکیل میدادند. تعداد 78 نفر (۳۹ نفر در هر کلاس) از دانشجویان دختر که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، در دو کلاس آموزشی تدریس معکوس و سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را در حوزه موضوعات مربوط به درس روانشناسی صنعتی-سازمانی فراگرفتند. قبل از شروع آموزشها و بعد از اتمام آخرین جلسه آموزش، آزمون محقق ساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و دادهها با استفاده آزمون کواریانس یک راهه (با استفاده از نسخه ۲۰ نرم افزار SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مقایسه اثربخشی روش تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پس از حذف اثر پیش آزمون (۵۷۶/۱۱f = ؛۰۰۱/۰ > p) نشان داد که بین عملکرد یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بزرگتر دانشجویان آموزش دیده به روش تدریس معکوس میتوان ادعا نمود که روش تدریس معکوس به طور معناداری بیش از روش تدریس سخنرانی به بهبود عملکرد دانشجویان کمک میکند. روش تدریس معکوس میتواند به عنوان روشی بسیار مفید و اثربخش در تدریس درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
Today, the inverted teaching has become increasingly popular as a practical teaching method. The main purpose of the present study was to compare the effectiveness of inverted teaching methods and lecturing on students' learning in the course of industrial-organizational psychology. In the present study, which has been done by quasi-experimental method, a pretest-posttest design with non-randomized groups has been used. The study population consisted of all psychology students. A total of 78 female students (39 persons in each class) selected by convenience sampling method received the same educational content in the field of subjects related to the course of industrial-organizational psychology in two classes of inverted teaching and lecturing. Before and after the training, the same test was performed for both groups and the data were analysed using one-way covariance test (using version 20 of SPSS software). The results of comparing the effectiveness of inverted teaching method and lecture on students 'learning in industrial-organizational psychology after removing the pre-test effect showed that there is a significant difference between students' learning performance (p < 0.001; f = 11.576). Considering the larger average of students trained in inverted teaching method, it can be claimed that the inverted teaching method significantly improve the students’ performance more than the lecture teaching method. The inverted teaching method can be used as a very useful and effective method in teaching industrial-organizational psychology.
_||_