بررسی مولفه های بازاریابی اسلامی مبتنی بر بعد محصول در کسب و کارهای الکترونیک از دیدگاه مشتری
الموضوعات :علیرضا کسرائیان 1 , احمد راه چمنی 2 , محمدباقر پورنجف زاده اردکانی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین،
دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین،
دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی, مشتری, محصول, بازاریابی اسلامی,
ملخص المقالة :
اسلام که یکی از ادیان عمده جهانی است و قوانین محدودیتها و رهنمودهای رفتاری آن بهوضوح تعریف شدهاند. با توجه به رفتار اخلاقی چه آموزههایی در بازرگانی دارد و این آموزهها چه کاربردهایی دارند بازاریابی اسلامی جنبهای از تفکر تجاری اسلامی را ارائه میدهد که مدتهاست نادیده گرفتهشده و هدفش ارائه چارچوبی برای درک کدهای رفتاری بازاریابی اسلامی و ارائه دیدگاههای عملی برای شرکتها رهبران و کارکنانشان برای متحدشدن است. هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی کدهای رفتاری و تعریف مؤلفههای بازاریابی اسلامی مبتنی بر بعد محصول در سطح خریدوفروش الکترونیکی از دیدگاه مشتریان است. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ جهتگیری یک پژوهش کاربردی و به لحاظ راهبردی (طرح پژوهش) یک پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته اکتشافی است. بهمنظور تائید نتایج پژوهش، دادهها مورد تحلیل و آزمون قرار گرفت و درنهایت35 مؤلفه جمعآوریشده، با استفاده از نرمافزار رفتاری بازاریابی در سطح کسبوکارهای الکترونیک از دیدگاه مشتری شناسایی و معرفی گردید. بحث و نتیجهگیری: فرصتهایی در بازارهای اسلامی هستند. نه تنها پا به پای اثرات تکنولوژی و دیگر عوامل موثر بر مواد اولیه و فرآیندهای تولید و عرضه برای محصولاتی که برای بازارهای اسلامی ساخته می شوند، حرکت خواهند کرد، بلکه این اثرات را هدایت و ایجاد نموده و بدین ترتیب شرکت هاخود را از سایر رقبا متمایز میکنند.
_||_