طراحی مدل بازاریابی رسانهاجتماعی با تاکید بر عوامل اقتصادی و مذهب در فروشگاههایزنجیرهای خرده فروشی
الموضوعات :لیلا آندرواژ 1 , آزاده سنجوری 2 , ندا مرزوق پور 3 , محسن نجفی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه اجتماعی, مذهب, خرده فروشی,
ملخص المقالة :
هدف/ سئوال اصلی: هدف این تحقیق ارائه مدلی ست که ابعاد بازاریابیرسانهاجتماعی را در فروشگاههایزنجیرهای شناسایی کرده، روابط بین آنها و ترتیب اقدامات را مشخص نماید.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی می باشدبرای این منظور با بهرهگیری از استراتژی نظریه داده بنیاد، دادههای کیفی با ابزار مصاحبه از میان 23 نفر از خبرگان بازاریابی و رسانههایاجتماعی گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MaxQDA استفادهشده تا سه مرحله از کدگذاری اولیه، محوری و انتخابی بهطور دقیق انجام شود.یافتهها: یافتهها نشان میدهند که مدل بازاریابیرسانههایاجتماعی در فروشگاههایزنجیرهای با شش محور قابلبررسی و اجراست. این شش کد محوری بر اساس پارادایم کدگذاری محوری که توسط بوهم، (2004) معرفیشده تعیینشدهاند. نخستین متغیری که این نوع بازاریابی را به جریان میاندازد عوامل تأثیرگذار هستند که در چهار بعد شامل عوامل ساختاری، مدیریتی، مربوط به فروشگاه و مربوط به رسانهاجتماعی تبیین شدهاند. پسازآن، خود بازاریابیرسانهاجتماعی در فروشگاههایزنجیرهای بهعنوان پدیده محوری موردبحث است که سه بعد تبلیغات، ارتباطات و تبلیغ دهانبهدهان الکترونیکی را پوشش میدهد.بحث و نتیجهگیری: شرایط زمینهای و مداخلهگر که فضای رقابتی و جهانیشدن را در بر میگیرد، در کنار بستر حاکم که عوامل مذهبی و اقتصادی را در خود جایداده، بر راهبردهای بازاریابیرسانهاجتماعی تأثیر میگذارند. درنهایت این اقدامات بازاریابی، اقتصادی و نیروی انسانی هستند که در قالب راهبردها موجب شکلگیری پیامدهای بازاریابیرسانهاجتماعی میشوند. پیامدهایی که شامل پیامدهای بازاریابی، اقتصادی و پیامدهای مرتبط با کاربران است.
_||_