مروری بر آزمونهای رایج ارزیابی یادگیری و حافظه حیوانی در رشته تربیتبدنی
الموضوعات :مائده پوراسکندر 1 , صالح رحمتی 2 , زهرا انتظاری 3 , مرضیه بلالی 4
1 - گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد واحد پردیس
3 - گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آزمون عادت کردن به فیلد باز, آزمون ماز Y شکل, آزمون اجتنابی بازدارنده غیرفعال, آزمون اجتنابی پایین آمدن از سکو, آزمون اجتنابی فعال, آزمون ماز آبی موریس,
ملخص المقالة :
این مقاله مروری بر آزمونهای رایج مورد استفاده برای ارزیابی تواناییهای یادگیری و حافظه حیوانات در زمینه تربیتبدنی ارائه میدهد. مدلهای حیوانی مدتهاست که برای مطالعه جنبههای مختلف فیزیولوژی و رفتار انسان، از جمله فرآیندهای یادگیری و حافظه مورد استفاده قرار گرفتهاند. درک چگونگی یادگیری و به خاطر سپردن حیوانات میتواند بینشهای ارزشمندی را در مورد توسعه راهبردهای آموزشی و آموزشی مؤثر در تربیتبدنی ارائه دهد. این بررسی بر روی آزمونهای معمولی متمرکز است که تواناییهای یادگیری و حافظه را در حیوانات ارزیابی میکنند. ماز آبی موریس یک آزمایش پرکاربرد است که یادگیری و حافظه فضایی را در جوندگان ارزیابی میکند. این شامل آموزش حیوانات برای یافتن یک سکوی پنهان در یک استخر آب با استفاده از نشانههای فضایی است. ماز بازوی شعاعی، حافظه کاری فضایی را با الزام حیوانات به یادآوری و انتخاب بازوهای خاصی از ماز برای دریافت پاداش ارزیابی میکند. ماز T یکی دیگر از آزمونهای حافظه فضایی است که توانایی حیوان را برای به خاطر سپردن و حرکت در ماز T شکل برای یافتن جایزه اندازهگیری میکند. با استفاده از آزمونهای مناسب، محققان میتوانند به بینشهای ارزشمندی در مورد فرآیندهای یادگیری و حافظه حیوانات دست یابند که میتواند به توسعه راهبردهای آموزشی و آموزشی مؤثر برای یادگیرندگان انسانی کمک کند.