تحلیل ساختاری سه داستان کوتاه (شرق بنفشه، شام سرو و آتش و ناربانو) شهریار مندنی پور
الموضوعات :محمدحسین خانمحمدی 1 , تیمور مالمیر 2 , گلاله مرادی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
3 - دانشجوی دوره دکتری ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
الکلمات المفتاحية: روایت, داستان کوتاه, ساختارگرایی, Short story, Narration, ژرفساخت, شهریار مندنی پور, Structuralisim, Deep structure, Shahryar Mandanipour,
ملخص المقالة :
امروزه ساختارگرایی از شیوه های رایج در بررسی متون ادبی است. منتقدین با استفاده از این شیوه، متون را به عناصر سازنده ی آن تجزیه می کنند. به عبارت دیگر، آن ها معنای ظاهری اثر را کنار می زنند تا به معنای واقعی و ژرف ساخت اثر دست یابند. در این پژوهش با استفاده از آراء نظریه پردازان ساختارگرا همچون: بارت، برمون و تودوروف، سه داستان کوتاه از شهریار مندنی پور: شرق بنفشه ، شام سرو و آتش نار بانو، بررسی شده و سادگی و دشواری روایت، نوع راوی و ژرف ساخت داستان ها، مشخص شده است. شهریار مندنی پور از نویسندگان نسل سوم داستان نویسی ایران است. او با تکیه بر عنصر زبان و شگردهای جدید داستان نویسی، آثار درخورتوجهی در ژانرهای رمان و داستان کوتاه، آفریده است. عمده ترین ژرف ساخت داستانهای مندنی پور، شامل مضامینی چون مرگ و زندگی، عشق و نفرت، جنگ و تبعات آن و روابط ناسالم بین انسان ها و... می شود.
_||_