طراحی و تحلیل دیاگرام محورهای پداگوژی در زیستبوم مجازی(VE)
الموضوعات :ناصر کمالپورخوب 1 , فرامرز پاک روان 2
1 - دبیر اموزش و پرورش
2 - معاون آموزشی اداره
الکلمات المفتاحية: پداگوژی, طراحی, زیست بوم مجازی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: : این جستار، با هدف بررسی و شناسایی چالش های پداگوژی و طراحی دیاگرامی از رابطه این چالش ها باهم، در زیست بومِ جدیدِ آموزش مجازی انجام گرفت. روش شناسی پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود که با راهبرد پیمایش اجرا شد. جامعه آماری تمامی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان ناحیه2 بهارستان تهران بودند. تعداد نمونه های مورد نیاز ابتدا با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر تعیین گردید. سپس با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده، نمونه ها مشخص شد. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که اعتبار آن در ابتدا با مشورت صاحب نظران حوزه آموزش، سپس با کمک تحلیل عامل تایید شد(kmo꞊920، p<.000). پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 89/ درسطح خیلی خوب بدست آمد. آنالیز داده ها با استفاده نرم افزارهای spss وAmos و آماره های جداول فراوانی، تحلیل عامل، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: در نتیجه تحلیل داده ها مشخص شد که پداگوژی در زیست بومِ مجازی تحت تآثیر شاخص های فرایند آموزشی، یاددهی و ارزشیابی آموزشی است. که شاخص فرایند آموزشی هم به صورت مستقیم، به صورت غیرمستقیم تغییرات پداگوژی در زیست بوم مجازی را تبیین می کند. شاخص یاددهی به صورت غیره مستقیم، این تغییرات را تبیین می کند اما شاخص ارزشیابی آموزشی تنها به صورت مستقیم تغییرات پداگوژی در زیست بوم مجازی را تبیین می کند. بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش، می توان گفت موفقیت پداگوژی مجازی زمانی میسر خواهد شد که زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مهیا شده و معلمان را در حوزه های الگوها و روش های تدریس مجازی توانمد ساخت.
References
-AntoniaToto, G.A. Limone, P. (2021). Motivation, Stress and Impact of Online Teaching on Italian Teachers during COVID-19, 10, 75. [https://doi.org/10.3390/computers10060075].
-Bourdieu, P. (2018). Homo Academicus. Chavoshian,H. Translate, Tehran: Parseh.
[https://www.amazon.com/Homo-Academicus-Pierre-Bourdieu/dp/0804717982].
-Cervero A. Castro-Lopez A. Alvarez-Blanco L. Ana Bernardo E.M. (2020) Evaluation of educational quality performance on virtual campuses using fuzzy inference systems. PLoS ONE 15(5). [https://doi.org/10.1371/journal.pone.0232802].
-Codreanu1 E. Christine M. Bobillier M.E. Olivier C.V. (2020). Assessing the adoption of Virtual Learning Environments in Primary Schools. An activity oriented study of teacher’s acceptance. [https://www.researchgate.net].
-Dawley L. (2009). Social network knowledge construction: emerging virtual world pedagogy VOL. 17 NO. 2, pp. 109-121. [www.emeraldinsight.com/reprints].
-Ghiasi S. Malekpour K. Alizadeh S. Razavi. F. (2016). "Study of pedagogical dimensions of virtual universities in Tehran, teaching and learning technology", first year, number two, 97-84. [https://jti.atu.ac.ir][in persian].
-Kamal T. Asherefi. (2021). School teachers’ perception and challenges towards online teaching during COVID-19 pandemic in India: an econometric analysis. [https://www.emerald.com /insight/2414-6994.htm].
-Keller, M. et al. (2015), “Teacher Enthusiasm: Reviewing and Redefining a Complex Construct”, Educational Psychology Review, Vol.28/4.
-Keller, M. et al. (2014), “Feeling and showing: A new conceptualization of dispositional teacher enthusiasm and its relation to students’ interest”, Learning and Instruction, Vol. 33, pp,29-38. [https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.03.001]
-Morrandi, F.(2002). Pratiques ET logique, Paris, Ed. Village Mondial. [http://ensani.ir/fa/article/download/353826]
-Magnoson T. Dall, A. & Chiland, A.T. (2010). Compact set of national and international documents in the field of education. Inclusive Education Coordination Working Group [Internet]. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4023813942903].
-Osbaldo T.G. Gomez M. C. Palacios Vicario S. B. (2014). Nature and structure of virtual education: An approach from the fractality, Education Journal; 3(2): 101-110. [http://www.sciencepublishinggroup.com/j/edu].
-OECD, (2020). strengthening online learning when schools are closed: the role of familes and teacher in Supporting Student During the COVID-19 Crisis. [http://www.oecd.org/coronavirus]
-Romainvill, M. (2010). Vers des pratiques devaluation instituee de lenseigenment par les audients, in M. F. Fave Bonnet, op. cit., pp. 143-153.
-Rasmitadila A. Rusi Rusmiati, Rachmadtullah, Samsudin, Achmad. et. Al. (2020). The Perceptions of Primary School Teachers of Online Learning during the COVID-19 Pandemic Period: A Case Study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies 2020, Vol. 7, No. 2, 90-109. [http://dx.doi.org/10.29333/ejecs/388]
-Raza, R. Sidiqui,K. (2021). Virtual Learning in Radiology during COVID-19 Pandemic-Opportunity or Challenge? Journal of Pathology Research Reviews and Reports. SRC/JPR-140. DOI: doi.org/10.47363/JPR/, (3)134. [https://www.onlinescientificresearch.com].
-Rotaru, I. (2014), Virtual Communities, A Challenge for Today’s Concepts of Identity and Citizenship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 37 – 41. [https://www.researchgate.net].
-Sobhanineejad, M. Manafi,K. (2012). Sociology of Education. Tehran, yastoroon.[ https://telketab.com]. (in persian)
-Wu S-Y (2021) How Teachers Conduct Online Teaching During the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Taiwan. Front. Educ,1-11. [www.frontiersin.org].
_||_