طراحی و تحلیل دیاگرام محورهای پداگوژی در زیستبوم مجازی(VE)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشناصر کمالپورخوب 1 , فرامرز پاک روان 2
1 - دبیر اموزش و پرورش
2 - معاون آموزشی اداره
کلید واژه: پداگوژی, طراحی, زیست بوم مجازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: : این جستار، با هدف بررسی و شناسایی چالش های پداگوژی و طراحی دیاگرامی از رابطه این چالش ها باهم، در زیست بومِ جدیدِ آموزش مجازی انجام گرفت. روش شناسی پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود که با راهبرد پیمایش اجرا شد. جامعه آماری تمامی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان ناحیه2 بهارستان تهران بودند. تعداد نمونه های مورد نیاز ابتدا با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر تعیین گردید. سپس با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده، نمونه ها مشخص شد. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که اعتبار آن در ابتدا با مشورت صاحب نظران حوزه آموزش، سپس با کمک تحلیل عامل تایید شد(kmo꞊920، p<.000). پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 89/ درسطح خیلی خوب بدست آمد. آنالیز داده ها با استفاده نرم افزارهای spss وAmos و آماره های جداول فراوانی، تحلیل عامل، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: در نتیجه تحلیل داده ها مشخص شد که پداگوژی در زیست بومِ مجازی تحت تآثیر شاخص های فرایند آموزشی، یاددهی و ارزشیابی آموزشی است. که شاخص فرایند آموزشی هم به صورت مستقیم، به صورت غیرمستقیم تغییرات پداگوژی در زیست بوم مجازی را تبیین می کند. شاخص یاددهی به صورت غیره مستقیم، این تغییرات را تبیین می کند اما شاخص ارزشیابی آموزشی تنها به صورت مستقیم تغییرات پداگوژی در زیست بوم مجازی را تبیین می کند. بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش، می توان گفت موفقیت پداگوژی مجازی زمانی میسر خواهد شد که زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مهیا شده و معلمان را در حوزه های الگوها و روش های تدریس مجازی توانمد ساخت.
Introduction and aim: The aim of this study was to investigate and identify the challenges of pedagogy and to design a diagram of the relationship between these challenges in the new e-learning ecosystem. research methodology: This study was a descriptive-analytical study that was conducted with a survey strategy. To achieve the purpose of the study, all high school students in district 2, Baharestan, Tehran city were considered as the statistical population. The required number of samples was first calculated using the Cochran's formula as equal to 384 people. Then the samples were identified using simple multi-stage cluster sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, the validity of which was first confirmed in consultation with experts in the field of education, then with the help of factor analysis (kmo=0.920, p<.000). Its reliability was obtained using Cronbach's alpha as equal to 0.894 at a very good level. Data analysis was performed using SPSS and Amos software and frequency table statistics, factor analysis, Pearson correlation coefficient, regression analysis, path analysis and structural equation modeling. Findings: As a result of data analysis, it was found that pedagogy in the virtual ecosystem is influenced by the indicators of the educational process, teaching and educational evaluation. The educational process index directly and indirectly explains the pedagogic changes in the virtual ecosystem. The teaching index indirectly explains these changes, but the educational evaluation index only directly explains the pedagogic changes in the virtual ecosystem.
References
-AntoniaToto, G.A. Limone, P. (2021). Motivation, Stress and Impact of Online Teaching on Italian Teachers during COVID-19, 10, 75. [https://doi.org/10.3390/computers10060075].
-Bourdieu, P. (2018). Homo Academicus. Chavoshian,H. Translate, Tehran: Parseh.
[https://www.amazon.com/Homo-Academicus-Pierre-Bourdieu/dp/0804717982].
-Cervero A. Castro-Lopez A. Alvarez-Blanco L. Ana Bernardo E.M. (2020) Evaluation of educational quality performance on virtual campuses using fuzzy inference systems. PLoS ONE 15(5). [https://doi.org/10.1371/journal.pone.0232802].
-Codreanu1 E. Christine M. Bobillier M.E. Olivier C.V. (2020). Assessing the adoption of Virtual Learning Environments in Primary Schools. An activity oriented study of teacher’s acceptance. [https://www.researchgate.net].
-Dawley L. (2009). Social network knowledge construction: emerging virtual world pedagogy VOL. 17 NO. 2, pp. 109-121. [www.emeraldinsight.com/reprints].
-Ghiasi S. Malekpour K. Alizadeh S. Razavi. F. (2016). "Study of pedagogical dimensions of virtual universities in Tehran, teaching and learning technology", first year, number two, 97-84. [https://jti.atu.ac.ir][in persian].
-Kamal T. Asherefi. (2021). School teachers’ perception and challenges towards online teaching during COVID-19 pandemic in India: an econometric analysis. [https://www.emerald.com /insight/2414-6994.htm].
-Keller, M. et al. (2015), “Teacher Enthusiasm: Reviewing and Redefining a Complex Construct”, Educational Psychology Review, Vol.28/4.
-Keller, M. et al. (2014), “Feeling and showing: A new conceptualization of dispositional teacher enthusiasm and its relation to students’ interest”, Learning and Instruction, Vol. 33, pp,29-38. [https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.03.001]
-Morrandi, F.(2002). Pratiques ET logique, Paris, Ed. Village Mondial. [http://ensani.ir/fa/article/download/353826]
-Magnoson T. Dall, A. & Chiland, A.T. (2010). Compact set of national and international documents in the field of education. Inclusive Education Coordination Working Group [Internet]. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4023813942903].
-Osbaldo T.G. Gomez M. C. Palacios Vicario S. B. (2014). Nature and structure of virtual education: An approach from the fractality, Education Journal; 3(2): 101-110. [http://www.sciencepublishinggroup.com/j/edu].
-OECD, (2020). strengthening online learning when schools are closed: the role of familes and teacher in Supporting Student During the COVID-19 Crisis. [http://www.oecd.org/coronavirus]
-Romainvill, M. (2010). Vers des pratiques devaluation instituee de lenseigenment par les audients, in M. F. Fave Bonnet, op. cit., pp. 143-153.
-Rasmitadila A. Rusi Rusmiati, Rachmadtullah, Samsudin, Achmad. et. Al. (2020). The Perceptions of Primary School Teachers of Online Learning during the COVID-19 Pandemic Period: A Case Study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies 2020, Vol. 7, No. 2, 90-109. [http://dx.doi.org/10.29333/ejecs/388]
-Raza, R. Sidiqui,K. (2021). Virtual Learning in Radiology during COVID-19 Pandemic-Opportunity or Challenge? Journal of Pathology Research Reviews and Reports. SRC/JPR-140. DOI: doi.org/10.47363/JPR/, (3)134. [https://www.onlinescientificresearch.com].
-Rotaru, I. (2014), Virtual Communities, A Challenge for Today’s Concepts of Identity and Citizenship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 37 – 41. [https://www.researchgate.net].
-Sobhanineejad, M. Manafi,K. (2012). Sociology of Education. Tehran, yastoroon.[ https://telketab.com]. (in persian)
-Wu S-Y (2021) How Teachers Conduct Online Teaching During the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Taiwan. Front. Educ,1-11. [www.frontiersin.org].
_||_