کنکاشی در قاعده فقهی احتیاط در آبرو
الموضوعات : فقه و تاریخ تمدّن
1 - استاد دانشگاه بین المللی مصطفی
الکلمات المفتاحية: عرض, اعراض, احتیاط, آبرو, قاعده فقهی,
ملخص المقالة :
آبروی انسانها از مهمترین امور در نزد بشر، قوانین موضوعه و شرع مقدس به شمار میرود، ازاینرو اهمیت بسیار زیادی در تشریع شرعی و تقنین عرفی و تعاملات اجتماعی دارد. قاعده فقهی احتیاط در آبرو که از قوانین معروف و مشهور در نزد فقهای اسلامی به حساب میآید در راستای همین اهمیت قرار دارد. هر چند فقهاء در مسائل گوناگونی به شکلهای متفاوت به قاعده فقهی احتیاط در آبرو تمسک میکنند؛ ولی تا کنون هیچ اثر مستقلی ـ اعم از کتاب، پایاننامه و مقاله ـ درباره این قاعده به نگارش در نیامده است، برهمیناساس این مقاله علمی با بهره بردن از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی و اسناد کتابخانهای و در چارچوب مبانی و موازین فقهی به بررسی مفاد، مستندات، قلمرو و امور دیگر مرتبط با این قاعده فقهی میپردازد. دلیل اصلی برای قاعده فقهی احتیاط در آبرو حکم مستقل عقل به شمار آمده و ادله دیگر ـ از جمله اجماع، اهتمام خاص شرع مقدس، قاعده احترام، سیره متشرعه، اصل احتیاط و سیره شارع مقدس ـ به عنوان مؤید حکم مستقل عقل به حساب میآیند، بنابراین حکم شرع مقدس در این باره از باب ارشاد به حکم مستقل عقل و امضای بنای عقلای جهان است و شرع مقدس جعل و تأسیس مستقلی در این زمینه ندارد. این قاعده فقهی در هم شبهههای حکمی و هم شبهههای موضوعی و درباره هم مسلمانان و هم کافران غیرحربی جریان دارد. اصالت اباحه درباره آبروی انسانها جریان ندارد؛ زیرا اصل اباحه در جایی جریان دارد که موضوع برحسب طبیعت خودش محکوم به اباحه باشد و در حرمت آن به دلیل عروض عوارض خارجی شک شود. همچنین این اصل در جایی جریان دارد که عقل استقلال به قبح آن نداشته باشد، در حالی که اصل در آبروی انسانها بر حرمت است و عقل در آبروی انسانها حکم به قبح اقدام در صورت نداشتن علم میدهد.