بررسی رابطه ارزیابی محصولات و پذیرش اعتماد توسط مصرف کننده بر قصد خرید مجدد در محیط تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: سایت دیجی کالا)
الموضوعات :
سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
میثم نعمت
1
,
هما درودی
2
,
مهدی بازرگانی
3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - استادیار، گروه کامپیوتر، دانشکده برق و کامپیوتر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
تاريخ الإرسال : 13 الأحد , جمادى الثانية, 1443
تاريخ التأكيد : 16 الأربعاء , ربيع الأول, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , صفر, 1444
الکلمات المفتاحية:
ریسک درک شده,
اعتماد آنلاین,
سودمندی درک شده,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی رابطه ارزیابی محصولات و پذیرش اعتماد توسط مصرف کننده بر قصد خرید مجدد در محیط تجارت الکترونیک (مطالعه موردی: سایت دیجی کالا) پرداخته ایم. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی- تحلیلی به شیوه پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری در این پژوهش کاربران سایت دیجی کالا بود و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران نامحدود استفاده شده است که براساس محاسبه 384 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، ریسک درکشده بر اعتماد آنلاین و قصد خرید مجدد تأثیر منفی و معناداری میگذارد. اعتمادآنلاین بر سودمندی درکشده و قصد خرید مجدد و سودمندی درک شده بر قصد خرید مجدد، شهرت وبسایت بر کیفیت درک شده، ارزش درکشده و اعتماد آنلاین تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. قیمت رقابتی درکشده بر کیفیت درکشده تأثیر منفی و معناداری و بر ارزش درکشده تأثیر مثبت و معناداری میگذارد.
المصادر:
رضوانی مهران، اصلاحی محمد، (1392)، مفهومپردازی مدلهای کسبوکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگو در بانکهای نوظهور XML، اطلاعات، س5، ش 2 (پیاپی 10).
Akhisar Ilas, Batu Tunayb, Necla Tunay, (2015), The Effects of Innovations on Bank Performance: The Case of Electronic Banking Services, Procedia - Social and Behavioral Sciences 195 ( 2015) 369 – 375
تقویشوازی علی، خواهنده اسدالله، (1393)، ارزیابی تأثیر تعاملات کاربران در شبکههای اجتماعی بر قصد خرید و آگاهی از برند: مطالعه موردی صفحه هواداران گوشی تلفن همراه سونی در لینکداین، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده علوم اقتصادی. 1393.
Melek Akın Ateşa, Erik M. van Raaijb, Finn Wynstra, (2018), The impact of purchasing strategy-structure (mis)fit on purchasing cost and innovation performance, Journal of Purchasing and Supply Management 24 (2018) 68–82.
مرتضوی، مهدی، ساعی خلیلی، فیروز ه، مبین، مهری، نوری،الهه، (1394)، عوامل مؤثر بر اعتماد عمومی به بانکداری الکترونیک در ایران، بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی، صص 1-17.
Sullivan Yulia W., Dan J. Kim, (2018), Assessing the effects of consumers’ product evaluations and trust on repurchase intention in e-commerce environments, International Journal of Information Management 39 (2018) 199-219.
حسینی، حسین، سیاهسرانیکجوری، محمدعلی، (1391)، بررسی تأثیر امنیت ادراکشده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن (پیمایشی درباره بانک صادرات شهر سمنان)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره4، ش 13، صص71-88.
Jared M. Hansen, George Saridakis, Vladlena Benson, (2017), Risk, Trust, and the Interaction of Perceived Ease of Use and Behavioral Control in Predicting Consumers’ Use of Social Media for Transactions, Computers in Human Behavior (2017), doi: 10.1016/j.chb. 2017.11.010
Chaouali, W.Ben Yahia,Imene. Souiden, Nizar, (2016), “The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country “Journal of Retailing and Consumer Services 28 209–218.
Shang Shari S.C, Ya-Ling Wu, Yi-Jhen Sie,(2017), Generating consumer resonance for purchase intention on social network sites, Computers in Human Behavior 69, PP. 18-28.
_||_