سنتزپژوهی مطالعات آموزش چندفرهنگی در ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسمیه صائبی 1 , علیرضا عصاره 2 , نرگس کشتی آرای 3 , علیرضا صادقی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
4 - دانشیار برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش چندفرهنگی, سنتزپژوهی, ایران,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش سنتزپژوهی مطالعات آموزش چندفرهنگی در ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش شامل مقالات داخلی چندفرهنگی در بازه زمانی 1381 تا 1401 که با روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 35 مقاله بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند منابع علمی شناسایی شده بر اساس مراحل شش گانه اقتباس از گاف، الیور و توماس (2012) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها بر اساس سطوح نه گانه برنامه درسی کلاین کدگذاری و دسته بندی شدند و در ادامه مدل طراحی شد. نتایج نشان داد عنصر هدف شامل: عدالت محوری، احیا و توسعه فرهنگ و وحدت و همبستگی، عنصر محتوا شامل: انعطاف محتوایی و محتوای چندفرهنگی؛ عنصر فعالیت های یادگیری شامل: فعالیت های چند فرهنگی و تکالیف چندفرهنگی، عنصر راهبردهای یاددهی-یادگیری شامل: تدریس متنوع، بازشناسی اقوام و تربیت معلمان چندفرهنگی، عنصر گروه بندی شامل: تقویت گروهی و گروهبندی چند فرهنگی، عنصر مواد آموزشی شامل: تنوع منابع و دانش چند فرهنگی، عنصر زمان شامل: تنوع زمانی و زمان بندی، عنصر مکان شامل: تنوع مکانی و تنوع چندفرهنگی و عنصر ارزشیابی شامل: تنوع در ارزشیابی و ارزشیابی چندفرهنگی است. همچنین نتایج از این بود که مدل از اعتبار لازم برخوردار است.
Abdeli Soltan Ahmadi, J. (2016). Evaluating Multicultural Education Approach in Medical Science Curriculum from the Perspective of Faculty Members of North West Universities in IRAN, 2013-2014. Studies in Medical Sciences, 27(1), 27-36.
Ahmadrash., Rashid. (2020). The Role of Multicultural Education in Constructing a Democratic-pluralistic Society in Iran. International Journal of Social Sciences (IJSS), 10(4), 23.
Araghieh, A., Fathi Vajargah, K., Foroughi Abari, A. F. A., & Fazeli, N. (2010). Curriculum Integration: An Appropriate Approach for Developing a Multicultural Curriculum in Higher Education. Interdisciplinary Studies in Humanities, 2(1), 149-165. doi: 10. 7508/isih. 2010. 05. 006
Civitillo, Sauro., Schachner, Maja., Juang, Linda., van de Vijver, Fons J. R., Handrick, Anna., & Noack, Peter. (2016). Towards a better understanding of cultural diversity approaches at school: A multi-informant and mixed methods study. Learning, Culture and Social Interaction, S2210656116300496–. doi: 10. 1016/j. lcsi. 2016. 09. 002
Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (Eds.). (2019). The handbook of research synthesis and meta-analysis. Russell Sage Foundation.
Esmaili, E., Sadeghi, A., & Mehrmohammadi, M. (2022). Explaining the Multicultural Curriculum Model of the Social Sciences Lesson of the High School with Emphasis on the Feminist Approach: Synthesis Research. Research in Curriculum Planning, 19(72), 112-136. doi: 10. 30486/jsre. 2021. 1927651. 1875
Gorski, P. C. (2010). The Scholarship Informing the Practice: Multicultural Teacher Education Philosophy and Practice in the U. S. International Journal of Multicultural Education, 12(2). https: //doi. org/10. 18251/ijme. v12i2. 352.
Gorski, P., & Dalton, K. (2019). Striving for critical reflection in multicultural and social justice teacher education: Introducing a typology of reflection approaches. Journal of Teacher Education, 71(3), 357e368. https: //doi: 10. 1177/0022487119883545.
Gough, D,. Oliver, S,. & Thomas, J. (2012). An Introduction to systematic reviews. UK: Sage
Gough, D. (2007). Weight of evidence: a framework for the appraisal of the quality and relevance of evidence. Research papers in education, 22(2), 213-228.
Howe, W., & Lisi, P. L. (2020). Becoming a Multicultural Educator: Developing Awareness, Gaining Skills, and Taking Action. (3rd Ed. ) Los Angeles, CA: Sage.
Hummelstedt, Ida P., Holm, Gunilla I. M., Sahlström Fritjof, J., & Zilliacus, Harriet A. (2021). Diversity as the new normal and persistent constructions of the immigrant other Discourses on multicultural education among teacher educators, Teaching and Teacher Education, Volume 108, December 2021, https: //doi. org/10. 1016/j. tate. 2021. 103510.
Jayadi, K., Abduh, A., & Basri M. (2022). A meta-analysis of multicultural education paradigm in Indonesia. Heliyon,8(1): e08828. doi. org/10. 1016/j. heliyon. 2022. e08828.
Koshy, R. S. (2017). Multicultural education: Significance, content integration and curriculum design. International Journal of Advanced Research in Education & Technology (IJARET), 4(2).
Lee, C. D. (2019). Culture, literacy, and learning: Taking bloom in the midst of the whirlwind. New York: Teachers College Press.
Lee, K. Y., & Choi, B. O. (2019). A structural relationship among multicultural attitude, multicultural teaching competency, and multicultural efficacy for secondary school teacher. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(10), 541-563.
Malekipour, A., Hakimzade, R., Dehghani, M., & Zali, M. R. (2017). Simulation Games of Entrepreneurship Education in Social and Behavioral Sciences: A Case Study of Tehran University. Journal of higher education curriculum studies, 7(14), 53-76.
Mays, N., Pope, C., & Popay, J. (2005). Systematically reviewing qualitative and quantitative evidence to inform management and policy-making in the health field. J Health Serv Res Policy. Jul;10 Suppl 1: 6-20. doi: 10. 1258/1355819054308576. PMID: 16053580.
Moore, R. (2004). Education and society: Issues and explanation in the sociology of education. London: polity Publication.
Mostafazadeh, E., Keshte aray, N., & Ghule zadeh, A. (2019). The necessity of multicultural education, and the analysis of its components in Iranian educational system. Research in Curriculum Planning, 16(60), 20-35. doi: 10. 30486/jsre. 2019. 546259
Naqibzadeh, Mir Abdul Hossein. (2022). A look at the philosophy of education. Tehran: Tahori Publications.
Neondorf, Kimberly A. (2002). The Content analysis guidebook, London, sage pub.
Sadeghi, A. (2012). Characteristics and Necessities of Developing a Multicultural Curriculum in Iran; Review of Challenges, Presentation of Strategies, 5(Issue 17-18), 93-121.
sadr, A., Kian, M., Sadeghi, A., & Abbasi, E. (2022). Designing and validating an art curriculum model based on a multicultural approach in first high school course. Journal of Curriculum Studies, 17(66), 75-112.
Salehzadeh, P., Boland Hemtan, K., & Azizi, N. (2014). Investigating multicultural education in the University of Kurdistan. Master's thesis, University of Kurdistan.
Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative research Journal, 11(2), 63-75.
Vafaei, R., & Sobhaninejad, M. (2015). Analysis of Multicultural Education component In Textbooks. CSTP, 3(5), 111-128.
_||_