برنامه درسی متناسب با ویژگی و نیازهای نسل z : یک مطالعه سنتز پژوهی
الموضوعات : Research in Curriculum Planningزهرا پروازی مقدم 1 , کورش فتحی واجارگاه 2 , ﮐﺎﻣﺒﯿﺰ ﭘﻮﺷﻨﻪ 3 , ﻋﻠﯽاکبر ﺧﺴﺮویﺑﺎﺑﺎدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت مشاوره , دانشکده روانشناسی و علوم و تربیتی واحد تهران مرکزی , داﻧﺸﮕﺎه آزاداﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
2 - اﺳﺘﺎد ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
3 - اﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه ﺗﺮﺑﯿﺖ وﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ وﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی، داﻧﺸﮕﺎه آزاداﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.
4 - داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه ﺗﺮﺑﯿﺖ و ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ وﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
الکلمات المفتاحية: نسل z (متولدین 1995 به بعد که همزمان با اینترنت متولد شده اند .(1995-2000 تا 2014)), سنتزپژوهی, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
نسل z باویژگیهایی خاص، رشدیافته در فضای رسانههای دیجیتال و جامعه محور و واقعبین مستلزم توجهی خاص درحوزۀ تعلیم و تربیت است. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ برنامه درسی متناسب با نسل z (نسل اینترنت) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.این ﭘﮋوﻫﺶ،از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی، دارای روﯾﮑﺮدی ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﻪ روش ﺳﻨﺘﺰﭘﮋوﻫﯽ بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند و براساس معیارهای ورود در ﺑﺎزه زﻣﺎﻧﯽ 2015-2021 و 1389-1400 بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ 145 ﻣﻘﺎﻟﻪ و پایاننامه و ﺑـﺮ اﺳـﺎس معیارهای ﺧﺮوج ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ 65 ﻣﻘﺎﻟﮥ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. تحلیل دادهﻫــﺎ بر اساس الگوی 6 مرحلهای روبرتس انجام شد. برای کدگذاری مجدد یافتهها از دو ارزیاب و برای تأیید از فرمول ضریب کاپا کوهن استفاده شد همچنین میزان توافق بین ارزیابها 74/0 بود. بر اساس کدهای شناساییشده،ویژگیهای نسل z شامل 17 مؤلفه و 4 اصل (مفهومشناسی نسلی، ویژگیهای نسلz ، ترجیحات و نیازهای نسلی) و برنامه درسی مناسب برای ویژگیهای نسل z با 27 مؤلفه و 10 اصل بود که عبارتند از: منطق و چرایی، اهداف، جهتگیری برنامه درسی، محتوا، فعالیت و تجربه یادگیری ، ویژگیهای معلمان نسل z، جهتگیری تربیتی و توسعه حرفهای معلمان، متناسبسازی محیطهای آموزشی، ابزارها و منابع یادگیری دیجیتال میباشد. در حقیقت،ضرورت مفهومشناسی نسلی در برنامه درسی، ویژگی و توسعه حرفه ای و همچنین جهتگیری تربیتی معلمان بیشتر از ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎ ﻣﻮردتاکید قرارگرفت.
