ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفرهاد شفیع پور مطلق 1 , مهدی راستی بزرگی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
2 - آموزش و پرورش بزرک
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی پاسخگو, ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور), درگیری تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلی بوده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390 ( تعداد 11368 نفر) تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای تصادفی بوده که نهایتاً تعداد 372 نفر از دانشآموزان مدارس هوشمند، بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران برای تحقیق انتخاب میشوند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابزار تحقیق سه پرسشنامه محقق ساخته است: 1- پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پاسخگو (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) (1391)، ( )86/0(p= 2- پرسشنامه محقق ساخته درگیری تحصیلی (1391)، ( 92/0=p ) و 3- پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی کلاسی ادراک شده است (1391)، ( 89/0=p ) که بر حسب 5 درجهای لیکرت تنظیم و درجه بندی میشوند. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا از نظر متخصصان استفاده شده است. از نرم افزار SPSS نسخه 18 و نرم افزار لیزرل، از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده به عمل آمده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین برنامه درسی پاسخگو در ابعاد سه گانه (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد. نیز یافتههای پژوهش نشان داد، اثرات غیر مستقیم برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی (018/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی (023/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد روانی ـ حرکتی (027/0) بوده است. همچنین نتایج نشان داد، مدل مورد مطالعه از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
Abedini, Yasamin; Hejazi, Elahe; Sajadi, Hossein; Ghazi taba tabayei, Mahmoud.(2012). The Role of Mediation of Academic involvement about Performance-Elude and Academic Achievement in students of Humanity Science. Two quarterly New Educational approaches. Year 4.Issue 1,(9). Springer & Summer.pp 41-52. [persion].
Akrami, Seid kazem.(2007 ). The Criticize and Review the Leakage of Cours books viewpoint of Needs and Necessity of Curriculum planning in Iran, Council of Curriculum planning in Iran.Samt Publication. [persion].
Alkhrausi H.(2012).” Generalizability theory: A Generalizability Approach to the Measurement of Score Reliability of the Teacher Assessment Literacy Questionnaire”. Journal of Studies in Education.:2(2); 2162-6952.
Alkharusi H.(2007).” Effects of teachers assessment practices on ninth grade student s ’perception sof classroom assessment environment and achievement goal orientation s in muscat science classrooms in the sultanate of oman”, [dissertation]. the Kent State University College and Graduate School of Education. P. 70.
Ames, C.(1992). “Classrooms: Goals structures and student motivation”. Journal of Educational Psychology, 1992: 84, 261-271.
Arefi, Mahbobeh.(2005). The Evaluation of Curriculum in Education Science in Higher Education Iran ,Viewpoint of Students, Specialist and Bosses, Quarterly of Curriculum Studies, year 1,Issue 1,pp.43-74 . [persion].
Brown GTL.(2008).”Hirschfeld G. HF. Students conception s of assessment in education: links to outcomes”. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 2008; 15(1): 3-22.
Dinther, Mart van., Dochy, Filip., Segers, Mien, Braeken, Johan.( 2013). “The construct validity and predictive validity of a self-efficacy measure for student teachers in competence-based education “,Studies in Educational Evaluation,Volume 39, Issue 3, September 2013, Pages 169–179.
Eshel Y, Kohavi A.(2003). “Perceived Classroom Control, Self-Regulated Learning trategies, and Academic Achievement”, Educational Psychology, 23( 3): 249-260.
Heidari Kaydan Zh, Azari M.(2010). “Emotional intelligence and learning strategies in English withEnglish language skills in students”. New findings in psychology. 3(9); 95-114.
Jafari sani,Hossein; Baloch zadeh,Fatemeh; Bahman abadi,somayeh.(2012).The relationship perceived Classrom Evalution based upon on Centered skill and Centered Performance with for nursing students' Self- leadership in Mashhad medical University, Journal of studies and development center in Shahid sadoghi yazd medical University,Issue. 7. No 4, (8). Winter.41.p 51[persion].
Keshavarz, Mehdi., Rahgozar, Hassan.(2010). The Role of Curriculum in Industrial Education, Quarterly of Curriclum Studies, Year 5, Issue 19, winter,pp. 170-185.
Kristin F. Butcher, Mary G. Visher.(2013). “The Impact of a Classroom-Based Guidance Program on Student Performance in Community College Math Classes “,Educational Evaluation and Policy Analysis September 2013 35: 298-323, first published on May 31, 2013 doi:10.3102/0162373713485813 .
Loyens SMM, Magda J, Rikers RMJP.(2008). “Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self-regulated learning”. Educational Psychology Review, 20(4); 411-427.
McCaslin, M. (2009).” Co-regulation of student motivation and emergent identity”. Educational Psychologist, 44, 137-146.
Mundhenk, B. (2011). Assessment of Learning: The Basics. Making a Difference in Student Learning: Assessment as a Core Strategy.Chicago: HLC.
Mumthas,N.S and Blessytha,A.(2009). “Teacher effectiveness of secondary school teachers with high tacit knowledge”. Online submission paper presented at the national seminar on perspectives in teacher education.
Newble, D. and Cannon, R. (1994). “A handbook for teachers in universities and colleges: a guide to improving teaching methods”, Kogan Page, London
Nili, Mohamad Reza, Nasr, Ahmad Reza, Sharif, Mostafa, Mehrmohamadi, Mahmoud.(2010). Social Implication and Reults of responded Curriculum in Higher education(Case Study; Govermental Universities of Esfahan), Quarterly of applied sociology, year 21,(38).Issue 2,Summer,pp 57-76. [persion].
Pintrich PR, DeGroot EV.(1990).” Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 1990:82; 33-40.
Qian Sun, (2011) "Embedding employability in the curriculum: A comparative study of employer engagement models adopted by design programmes in China and the UK", Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 3 Iss: 1, pp.36 – 48.
Tylor, R.(2006). Essential Principles of Curriculum & Educational planning, translator: Ali Taghi pour Zahir. Theran, Agah publication [persion].
Salari far MH, Pakdaman SH. (2003). “Mode components of metacognition in academic performance”. Journal of Applied Psychology, 2009:3(3); 102-112.
Shafiepour Motlagh, F., Yarmohammadian, H.(2011). Presentin a Model for Evaluation of Perceived Responded Curriculum in Smart Schools, Quarterly of Curriculum Development, year 8, Issue 1,2(28,29) Springer & Summer,pp.72-83. [persion].
Vonderwell, S., & Turner, S. (2005). “Active learning and preservice teachers' experience in an online course: A case study”. Journal of Technology and Teacher education, 13(1), 65-84.