جایگاه اخلاق زیست محیطی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیطاهره بیات 1 , پروین احمدی 2 , عبدالله پارسا 3
1 - 1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
2 - 2ا عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: کتابهای درسی, دوره ابتدایی, محتوای برنامه درسی, اخلاق زیست محیطی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به منظور بهبود محتوای کتابهای مورد نظر بوده است. روش تحقیق توصیفی است و با استفاده از تحلیل محتوا به جمعآوری اطلاعات پرداخته است. مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، با توجه به سه حیطه شناختی، عاطفی، مهارتی در قالب ابعاد متن، تکلیف، پرسش و تصویر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتابهای فارسی (بخوانیم و بنویسیم)، علوم، تعلیمات اجتماعی و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی (22جلد کتاب) در سال تحصیلی 91 ـ90 بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی در این کتابها، 535 واحد بوده که در بعد متن (45/36 درصد)، تکلیف (14/15 درصد)، پرسش (6/25) و در قالب تصویر (8/22) ارائه شده است. همچنین از کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، 78 درصد به حیطه شناختی، 13 درصد به حیطه عاطفی و 7/9 درصد به حیطه مهارتی اختصاص یافته است. در کتابهای درسی دوره ابتدایی به هدفهای شناختی (سطح دانش) بیشتر توجه شده است و کمترین توجه مربوط به سطح مهارت است. بیشترین توجه به اخلاق زیست محیطی در کتابهای علوم دوره ابتدایی تعلق دارد و کمترین توجه در کتاب هدیههای آسمان دوره ابتدایی صورت گرفته است.
_||_