تواناییها و قابلیت دانش آموختگان در پاسخ به نیاز بازار کار به منظور ارائه چهار چوب ادراکی مناسب
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمصطفی اجتهادی 1 , محمد بهروزی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: الگوی مفهومی, نیاز های شغلی, صنعت و دانشگاه, بازار کار, تواناییها و قابلیتهای دانش آموختگان, ارتباط نظری و عملی,
ملخص المقالة :
چکیده این پژوهش به بررسی تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان دانشگاههای ایران در پاسخ به نیازهای شغلی و حرفهای در منطقه انرژی پارس جنوبی میپردازد. برای این منظور ابتدا با توجه به پیشینه تحقیق و مبانی نظری، چهارچوب مفهومی برای تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان ارائه شد. با توجه به مؤلفههای این چهارچوب پرسشنامهای در پنج بخش تهیه و پس از اطمینان از روایی صوری و اعتبار آن (83/0)، دادهها از نمونههای مورد مطالعه (336 نفر و 96 کارشناس) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند گردآوری شد. این دادهها با توجه به سؤالات تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند آماره t تکنمونهای و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل گردید. براساس نتایج بهدست آمده چهارچوبی پیشنهاد شد که به کمک آن بتوان رابطه مطلوبی بین آموزشهای دانشگاهی در پاسخ به نیازهای بازار کار برقرار کرد. این چهارچوب شامل پنج دسته مؤلفه اصلی فلسفه و اهداف، مبانی نظری، تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان دانشگاهها (بعد فنی و ابزاری، بعد شناختی، بعد شخصیتی، بعد سازمانی، بعد مدیریتی و راهبردی و بعد ارتباطی)، ارزیابی چهارچوب و عوامل محیطی است.