چکیده این پژوهش به بررسی تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان دانشگاههای ایران در پاسخ به نیازهای شغلی و حرفهای در منطقه انرژی پارس جنوبی میپردازد. برای این منظور ابتدا با توجه به پیشینه تحقیق و مبانی نظری، چهارچوب مفهومی برای تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان ا چکیده کامل
چکیده این پژوهش به بررسی تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان دانشگاههای ایران در پاسخ به نیازهای شغلی و حرفهای در منطقه انرژی پارس جنوبی میپردازد. برای این منظور ابتدا با توجه به پیشینه تحقیق و مبانی نظری، چهارچوب مفهومی برای تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان ارائه شد. با توجه به مؤلفههای این چهارچوب پرسشنامهای در پنج بخش تهیه و پس از اطمینان از روایی صوری و اعتبار آن (83/0)، دادهها از نمونههای مورد مطالعه (336 نفر و 96 کارشناس) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند گردآوری شد. این دادهها با توجه به سؤالات تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند آماره t تکنمونهای و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل گردید. براساس نتایج بهدست آمده چهارچوبی پیشنهاد شد که به کمک آن بتوان رابطه مطلوبی بین آموزشهای دانشگاهی در پاسخ به نیازهای بازار کار برقرار کرد. این چهارچوب شامل پنج دسته مؤلفه اصلی فلسفه و اهداف، مبانی نظری، تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان دانشگاهها (بعد فنی و ابزاری، بعد شناختی، بعد شخصیتی، بعد سازمانی، بعد مدیریتی و راهبردی و بعد ارتباطی)، ارزیابی چهارچوب و عوامل محیطی است.
پرونده مقاله
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش (سیاستها و راهبردها، رهبری، انگیزش، تحصیل دانش، آموزش و ارتباطات) در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان از دیدگاه دبیران زن است. در این پژوهش توصیفی جامعه آماری را کلیه دبیران زن مقطع متوسطه در سال تحصیلی 85 چکیده کامل
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش (سیاستها و راهبردها، رهبری، انگیزش، تحصیل دانش، آموزش و ارتباطات) در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان از دیدگاه دبیران زن است. در این پژوهش توصیفی جامعه آماری را کلیه دبیران زن مقطع متوسطه در سال تحصیلی 85 ـ 84 تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است که حاوی 21 سؤال است، این پرسشنامه را پاستور (2001) تهیه کرده و پاسخگویی به آن در قالب مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. این پرسشنامه شش عامل اساسی مدیریت دانش را مورد بررسی قرار می دهد، پایایی آن در تحقیق حاضر 97/0 برآورد شد. نمونه تحقیق 170 دبیر زن بود. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که در هر شش عامل مرتبط با استقرار مدیریت دانش، میانگین پاسخ های آزمودنی ها کمتر از حد متوسط است. در ضمن بین بعضی از عوامل جمعیت شناختی آزمودنیها (مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، رشته تحصیلی) و نمره آنان در پرسشنامه مدیریت دانش رابطه معناداری مشاهده شد.
پرونده مقاله
چکیده ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت بهمنظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالیبخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است چکیده کامل
چکیده ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت بهمنظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالیبخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است. بهکارگیری این فناوری بهمنظور دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی مستلزم مطالعه و بررسی علمی و همهجانب ه آن، شناخت ضعف ها و قوت ها ، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزشی در بهکارگیری آن، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و برنامهریزی کلان و تفصیلی برای ر سیدن به وضعیت مطلوب است. تعریف و تبیین نقشهای تربیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت و ارائ ه یک الگوی مفهومی از آن راهنمای برنامهریزان درسی و متخصصان تعلیم و تربیت در طراحی آموزشی و چگونگی تلفیق این فناوریها در فرایند یاددهی ـ یادگیری خواهد بود. تلاش مؤلفان بر آن است که الگویی را پیشنهاد نمایند که دستیابی به این هدف را امکانپذیر سازد
پرونده مقاله
چکیده در دنیای امروز که عصر اطلاعات نام گرفته، توسعه فناوری اطلاعات (IT) در آموزش و پرورش، بهخصوص با هدف ایجاد تحول در نظام آموزشی و تولید علم با همت مدیران، معلمان و دانشآموزان، پایه و اساس موجودیت یک نظام آموزشی کارآمد است. آنچه که در این تحول از اهمیت با چکیده کامل
چکیده در دنیای امروز که عصر اطلاعات نام گرفته، توسعه فناوری اطلاعات (IT) در آموزش و پرورش، بهخصوص با هدف ایجاد تحول در نظام آموزشی و تولید علم با همت مدیران، معلمان و دانشآموزان، پایه و اساس موجودیت یک نظام آموزشی کارآمد است. آنچه که در این تحول از اهمیت بالایی برخوردار است، آگاهی مدیران، معلمان و دانشآموزان از منابع اطلاعاتی و همچنین مهارت و یا سواد فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر در چهار زمینه رایانه، شبکههای اطلاعرسانی، دولت الکترونیک و ابزارهای رایانهای انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه مدیران دبیرستانها و کارکنان ستادی آموزش و پرورش (پنج ناحیه) شهر اصفهان هستند که از طریق نمونهگیری خوشهای ساده، سه ناحیه و با روش تصادفی ساده 150 مدیر و 30 نفر از کارکنان ستادی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محققساخته با 22 سؤال و دو قسمت میزان اطلاع و میزان نیاز است که اعتبار آن براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0و 90/0 برآورد شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که میزان اطلاع کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان در زمینه شبکههای اطلاعرسانی، دولت الکترونیک و ابزارهای رایانهای بیشتر از مدیران دبیرستانهاست. براساس نتایج بهدست آمده بیشترین میزان اطلاع مدیران دبیرستانها و کارکنان ستادی در زمینه رایانه و کمترین میزان اطلاع آنان در زمینه تأثیر ابزارهای رایانهای در امر آموزش است. همچنین میزان نیاز مدیران دبیرستانها و کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان با سابقه خدمت کمتر از 10 سال، کمتر از مدیران دبیرستانها و کارکنان ستادی 10 تا 15 و 16 سال به بالا در «آموزش شبکههای اطلاعرسانی» و «آموزش دولت الکترونیک» است.
پرونده مقاله
چکیده علاقه پژوهشگران و مدیران سازمانها و صنایع به درک ویژگیها و پیچیدگیهای روانی کارکنان در محیط کار و نیاز سرمایهگذاریهای بلندمدت درباره نیروی انسانی موجب شده است تا بیشترین پیشینه پژوهش در رفتار سازمانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی به مفاهیم محیط کار، ارتباط چکیده کامل
چکیده علاقه پژوهشگران و مدیران سازمانها و صنایع به درک ویژگیها و پیچیدگیهای روانی کارکنان در محیط کار و نیاز سرمایهگذاریهای بلندمدت درباره نیروی انسانی موجب شده است تا بیشترین پیشینه پژوهش در رفتار سازمانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی به مفاهیم محیط کار، ارتباط آن با رضایت شغلی و عوامل ایجادکننده آن مربوط شود. از آنجا که عامل محیط کار ارتباط تنگاتنگی با مفهوم انگیزش و رضایت شغلی کارکنان دارد، هدف اساسی این مطالعه، بررسی وضعیت محیط کاری کارکنان اداری و ابعاد مختلف آن در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک درجه واحدهای دانشگاهی است. در این پژوهش مجموعه عوامل محیط کاری به 4 گروه عمده فیزیکی، روانشناختی، سازمانی و خودکار و 23 مؤلفه تقسیم شده است و براساس پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود. نتایج نشان میدهد که وضعیت محیط کاری اداری (از لحاظ هر 4 عامل و بیشتر مؤلفهها) در واحدهای دانشگاهی بسیار بزرگ تا جامع در مقایسه با واحدهای دانشگاهی متوسط و کمتر و متوسط تا بزرگ بهتر است (05/0 >P و 01/0 >P ). هر چند از لحاظ برخی مؤلفههای محیط کار نظیر رضایت شغلی، حقوق و مزایا و حجم کار تفاوت معناداری بین واحدهای دانشگاهی با درجههای مختلف وجود نداشت.
پرونده مقاله
چکیده یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی در غرب گسترش یافته است ، مسأله « تعهد سازمانی » است . تأثیر قابل ملاحظه تعهد سازمانی بر بازدهی دلیل اصلی انتخاب آن در پژوهش های روان شناسی صنعتی و رفتارسازمانی طی چکیده کامل
چکیده یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی در غرب گسترش یافته است ، مسأله « تعهد سازمانی » است . تأثیر قابل ملاحظه تعهد سازمانی بر بازدهی دلیل اصلی انتخاب آن در پژوهش های روان شناسی صنعتی و رفتارسازمانی طی سه سال گذشته بوده است . گرچه پژوهشگرا ن هنوز نتوانسته اند شواهد محکمی برای ارتباط مستقیم تعهد سازمانی با بازدهی سازمان ارائه دهند، لیکن بیشتر وقتها تعهد سازمانی بالا در بهبود بازده کاری مؤثر بوده است . به همین منظور ابعاد تعهد سازمانی دبیران در مدارس متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه 184 دبیر مرد و زن که از 33 دبیرستان ، از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل آماری شد . نتایج نشان داد که بین ابعاد تعهد سازمانی (وابستگی سازمانی ، وابستگی حرفه ای ، مشارکت شغلی و پایبندی به ارزش های کار) رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد. همچنین از نظر دبیران با توجه به عوامل جمعیت شناختی (جنسیت ، مدرک تحصیلی ، سابقه خدمت و رشته تدریس ) بین ابعاد تعهد سازمانی تفاوت معناداری مشاهده شد.
پرونده مقاله
چکیده هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی معلمان بوده است . در این پژوهش 3 ویژگی شخصیتی (درونگرایی، برونگرایی و روان رنجوری ) با پنج بعد رضایت شغلی (مدیر، جو سازمانی ، وضعیت اقتصادی ، توسعه شغلی ، وضعیت محیط کار) در گروهی از معلمان زن و م چکیده کامل
چکیده هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی معلمان بوده است . در این پژوهش 3 ویژگی شخصیتی (درونگرایی، برونگرایی و روان رنجوری ) با پنج بعد رضایت شغلی (مدیر، جو سازمانی ، وضعیت اقتصادی ، توسعه شغلی ، وضعیت محیط کار) در گروهی از معلمان زن و مرد در سه دوره ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه با 6 فرضیه اصلی بررسی شد. روش پژوهش توصیفی ، از نوع همبستگی بود و جامعه آماری را کلیه معلمان زن و مرد سه دوره تحصیلی مدارس دولتی شهر مسجد سلیمان تشکیل داده اند (1696 نفر). نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان جامعه آماری (230 نفر) انتخاب شد. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون شخصیتی آیزنک و آزمون محقق ساخته رضایت شغلی استفاده گردید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی 87/0 و برای پرسشنامه رضایت شغلی معلمان 85/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد بیشترین میزان رضایت ، رضایت از مدیر است و کمترین میزان رضایت ، رضایت از مسائل اقتصادی است. بین ویژگی شخصیتی درونگرایی معلمان با میزان رضایت از توسعه شغلی و شرایط محیط کار در سطح 0.05> p تفاوت معنادار بوده است . با افزایش ویژگی شخصیتی درونگرایی معلمان ، میزان رضایت از توسعه شغلی و شرایط محیط کار کاهش پیدا می کند و ضریب همبستگی بین برونگرایی و شرایط محیط کار در سطح 0.05> p معنادار بوده است و بین برونگرایی با شرایط محیط کار نیز رابطه معکوس وجود دارد. بین عوامل جمعیت شناختی با رضایت شغلی نیز تفاوت معناداری مشاهده شد و بین عوامل جمعیت شناختی با ویژگیهای شخصیتی با توجه به مدرک ، گروههای سنی ، جنس و وضعیت تأهل بجز در بعد روان رنجوری در دوره راهنمایی و متوسطه ، تفاوت معناداری مشاهده نشده و معلمان مرد روان رنجورتر از معلمان زن هستند.
پرونده مقاله
چکیده پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می پردازد و هفت محور یعنی : عملکرد مدیران ، عملکرد دبیران ، میزان امکانات ، امور آموزشی ، بهداشت ، مشاوره و امور چکیده کامل
چکیده پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می پردازد و هفت محور یعنی : عملکرد مدیران ، عملکرد دبیران ، میزان امکانات ، امور آموزشی ، بهداشت ، مشاوره و امور پرورشی را مورد بررسی قرار می دهد . روش پژوهش علّی مقایسه ای بود. ابزار پژوهش ، پرسشنام ه 60 سؤالی محقق ساخته با پایایی 98/0 برای دانش آموزان و 89/0 برای دبیران بود. روش نمونه گیری ، تصادفی چند مرحله ای بود و از بین نواحی پنجگانه شهر اصفهان ، سه ناحیه به صورت تصادفی انتخاب ش د . سپس تعداد دانش آموزان و دبیران نمونه ، با استفاده از فرمول ، به نسبت تعداد دانش آموزان و دبیران هر ناحیه محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از مشخصه های آماری نظیر میانگین ، انحراف معی ا ر، توزیع فراوانی و درصد و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t مستقل ، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه ، آزمون ال.اس.دی ( L.S.D) و آزمون توکی و آزمون هتلینگ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که : عملکرد مدیران و دبیران در دبیرستانهای غیرانتفاعی با دولتی متفاوت است و مدیران و دبیران دبیرستانهای غیرانتفاعی دارای عملکرد بهتری بودند. کیفیت آموزشی در دبیرستانهای غیرانتفاعی نیز بهتر از دبیرستانهای دولتی بود. در زمینه میزان امکانات ، بهداشت و خدمات مشاوره ای و امور پرورشی ، تفاوت معناداری بین دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی نبود. یعنی در هر دو نوع دبیرستان این خدمات انجام می شد و هیچ کدام بر دیگری امتیازی نداشته است .
پرونده مقاله
چکیده هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تخمین مق دار مواد غذایی مصرفی و مقایس ه آن با توصیههای هرم راهنمای غذایی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و تنسنجی دانش آموزان دور ه ابتدایی شهر اهواز است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای از چهار ناحی ه شهر چکیده کامل
چکیده هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تخمین مق دار مواد غذایی مصرفی و مقایس ه آن با توصیههای هرم راهنمای غذایی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و تنسنجی دانش آموزان دور ه ابتدایی شهر اهواز است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای از چهار ناحی ه شهر اهواز 28 آموزشگاه و 140 کلاس ، 1120 دانشآموز ( 560 دختر و 560 پسر ) انتخاب گردید. از طریق 2 پرسشنامه، مواد غذایی مصرفی 24 ساعت گذشته از نظر نوع و مقدار، یادداشت و وزن و قد آزمودنیها اندازهگیری و با سایر دادهها ثبت گردید. دادهها با نرمافزار 5/11 SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که میانگین وزن و قد هر سن و جنس دانش آموزان با استاندارد NCHS تفاوت معن ا دار دارد ( 001/0 >P ) و رژیم غذایی آزمودنیها از نظر تعادل، تناسب و تنوع و دریافت مقادیر مواد غذایی اصلی (شیر، گوشت، نان، غلات، سبزی و میوه شیرینی و روغن) با مقادیر توصیه شده هرم راهنمای غذایی تفاوت معنا دار دارد ( 002/0 >P ). براساس شواهد به دست آمده دانش آموزان با معدل کمتر و بیشتر از 15 رژیم غذاییشان از نظر تعادل، تناسب و تنوع و دریافت گروههای غذایی نیز با هرم راهنمای غذایی در سطح 002/0 < P تفاوت معناداری داشته است.
پرونده مقاله