عوامل فرهنگی مؤثر برتدریس خلاق از دیدگاه اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسکینه محبی امین 1 , حسین جعفری ثانی 2 , محمود سعیدی رضوانی 3 , امیر امین یزدی 4
1 - 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - 2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 - 2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4 - 2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: اساتید, دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, عوامل فرهنگی, تدریس خلاق,
ملخص المقالة :
فرایند یاددهی ـ یادگیری در هر فرهنگ با نظر به ادراکات و برداشتهای کنشگران اصلی آن متفاوت است. این مقاله فرهنگ تدریس خلاق را در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی، نمونهگیری هدفمند و بر اساس منطق اشباع نظری، دیدگاههای 16 نفر از اساتید دانشکده مذکور شناسایی شد. دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه غیرساختارمند یا عمیق جمعآوری گردید و از طریق روش کدگذاری تحلیل شد. یافتهها در پنج مقوله شامل: ویژگیهای دانشجویان، فاصله قدرت استاد ـ دانشجو، وابستگی دانشجو به استاد، نگرش ستایشگرانه به علم و تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی اساتید دسته بندی شد. نتایج نشان داد که اساتید تصورات متفاوتی نسبت به ویژگیهای دانشجویان دارند و بر وجود یک مرز مشخص بین دانشجوواستاد تأکید میکنند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که از نظر اساتید، دانشجویان تمایل دارند درس را مستقیماً از استاد بیامورند و همچنین به بحث و چالش در فرایند تدریس تمایلی ندارند. تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی نیز از جمله عوامل مؤثر دیگر بر فرایند تدریس خلاق شناسایی شد.
_||_