مطالعة رابطه بین میزان بهکارگیری معیارهای تدریس اثربخش توسط استادان با روحیة علمی دانشجویان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیحسن اسلامیان 1 , زهرا اسلامیان 2 , مرتضی کرمی 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی برنامه درسی، دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه درسی، دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: استادان دانشگاه, روحیه علمی, دانشجویان, تدریس اثربخش,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین میزان کاربست معیارهای تدریس اثربخش توسط استادان دانشگاه با روحیة علمی دانشجویان بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93-1392 بوده است که از طریق نمونهگیری طبقهای، 375 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامة محقق ساخته تدریس اثربخش و روحیه علمی بود. هر دو پرسشنامة مزبور حاوی 30 پژوهش پنج گزینهای مطابق با مقیاس 5 درجهای لیکرت بودهاند. روایی پرسشنامهها از طریق بررسی و تأیید ده نفر از استادان رشته علوم تربیتی حاصل شد و پایایی نیز بهواسطة بازآزمایی روی 30 نفر از نمونة انتخابی جامعة اصلی بررسی شد که برای پرسشنامة تدریس اثربخش همبستگی بسیار بالا (r=0/85) و برای پرسشنامة روحیه علمی نیز همبستگی نسبتاً بالایی (r=0/77) به دست آمد. اهم نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عملکرد استادان دانشگاه مازندران در بهکارگیری معیارهای تدریس اثربخش در معیار برخورداری از ویژگیهای شخصیتی در حد "مطلوب" و در پنج معیار دیگر در حد "نسبتاً مطلوب" است. سطح روحیه علمی دانشجویان نیز در هیچیک از حیطههای مورد بررسی، در حد "مطلوب" نیست. همچنین یافتهها نشان دادند که بین عملکرد استادان در کاربست معیارهای تدریس اثربخش و سطح روحیة علمی دانشجویان، رابطه معناداری وجود دارد (05/0P<) و عملکرد استادان در میزان بهکارگیری معیارهای تدریس اثربخش، پیشبین مثبت و معنیداری برای سطح روحیه علمی دانشجویان است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اظهار داشت که عملکرد استادان در کاربست معیارهای تدریس اثربخش، نقش بسیار مهمی در سطح روحیة علمی دانشجویان دارد. از این رو ضروری است در راستای رشد سطح روحیه علمی دانشجویان، استادان دانشگاه، معیارهای تدریس اثربخش را به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار دهند.
Alawi, Rahim. Abdollahi, Ali. Ahmadi, Alireza. (2007). Hidden Curriculum: A Study on the Application of Learning in School, No. 23, pp: 90-104. [persian].
Algozzine, Bob. Beattie, John. Bray, Marty. Flowers, Claudia. Grete, John. Howley, Lisa. Mohanty, Ganesh. Spooner, Fred. (2004). Student evaluation of college teaching: A practice in principles. College teaching. Vol. 52, No. pp: 134-141.
Amini, Mohammad. Mehdizadeh, Maryam. Zahra, Mashallahinejad. Alizadeh, Marzieh. (2007). Investigating the Relationship Between the Components of the Curriculum and the Scientific Spirituality of Students. Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 62, pp: 81-103. [persian].
Artiles, Alfred J. Mostert, Mark P. Tankersley, Melody. (1994). assessing the link-between
teacher cognitions, teachers behaviors and pupil responses lessons. Teaching teacher and education journal. Vol 10, No 5. Pp: 465-481.
Bardes , Charles L. Hayes , Joseph G. . Falcone , Domenick J. Hajjar, David P. Alonso, Daniel R. (1998). measuring teaching: a relative value scale in teaching and learning in medicine. Teaching teacher and education journal. Vol 10. No 1. Pp: 40-43.
Bloom, Benjamin. (1983). Human Characteristics and School Learning. Translate by Seif, Tehran: The University Publication Center.
Billings, Diane. Halstead, Judith. (2015). Teaching in nursing: a guidefor faculty, Publishing Services Manager: Deborah. L.Vogel.
Brown, George. Atkinson, Madeleine. (2003). Effective Teaching in Higher Education; Noshahr: Islamic Azad University of Chalous and Noshahr Publications. [persian].
Codde, Joseph. R (2004). Applying the seven principles for good practice in undergraduate education,Educational technology Michigan university.
Çimer, Atilla. Timuçin, Melih. (2010). Content of an in-service training to developand assess activities minding critical thinking, Procedia Social and Behavioral Sciences. No, 9: 958–962.
Curtis, Friedel. Tracy, Irani. Rick, Rudd. Maria,Gallo. John,Ricketts. (2008). Overtlyteaching critical thinking and inquiry-based learning: A comparison of twoundergraduate biotechnology classes. Journal of agricultural education.Vol 49, No 1, pp. 72 – 84.
Dalby,Tim. (2001).Theory and Practice of Teaching in a University Mathematics Learning Centre. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Vol. 32, No. 5, P. 692.
Endalib, Bahareh. Ahmadi, Gholamreza. (2007). The rate of application of effective teaching methods in Islamic Azad University Khorasgan Branch in terms of students in the academic year of 2006-2007. Knowledge and research in education, Islamic Azad University of Khorasgan Branch. (Isfahan). Pp:82-67. [persian].
Eslamian, Hasan. Ebrahimi, Nazila. Azani, Samaneh. Mansourzadeh Semiromi, Nargeshkhatun. (2015) Effective teaching standards in the education system. Arasto Publishing, Tehran. [persian].
Eslaminejad, tahereh. zohoor, alireza. (2002). Effective Teaching Indicators from Students' Viewpoints of Kerman University of Medical Sciences. Payesh Journal. Vol, (2(, No 4, pp: 5-13. [persian].
Fenandez, J. & Matio, A. (1997). Student & faculty gender in ratings of university teaching quality, Sex Roles: A Journal of Research.Vol 37. Nos. 11-12.
Haddad Alavi, Roodabeh. (2004). A Descriptive Study of the Sociological Dimensions of the Hidden Curriculum in Middle Girls' Schools OF Tabriz in the Academic Year, with an Emphasis on the Scientific Spirituality Norms. Master's Thesis. Shahid Bahonar University of Kerman.. [persian].
Kardan, Ali Mohammad. (1991). The Condition of the Spirit of Science. Journal of Schools, Vol 1. No 3. [persian].
Knapper, Christopher, K. Cropley, A. J. (2000); Lifelong Learning in Higher Education, (Third Edition), London: Kogan Page.
Mahram, Behrooz. (2006). The role of hidden curriculum components in student identity (Case study: Ferdowsi University of Mashhad. Curriculum Studies. Volume 1, Number (3). [persian].
Mehrpour, H. (2010). Paradise and the rational debate; the urgent need of the humanities, Farabi, Sh. No 16. Pp: 29-27. [persian].
Mehrmohammadi, Mahmoud. (1995). The Relationship between Cultural Education, New Patterns of Teaching and Creativity. Journal of Research in Educational Issues. University of Tehran. No 4. P: 26. [persian].
Merton, Robert. K. (1968); Social Theory and Social Structure. New Delhi, Amerind, New York.
Miller, W.R. Miller, M.F. (2004), Teaching Guide at Universities, Translated By Vida Miri, Second Edition, Tehran, Samt. [persian].
Nelson MS. (1998). Peer evaluation of teaching: an approach whose time has come. Acad Med. Vol.73, No. 1, 4-5
Nicoll, Kathy. Harrison, Roger. (2003). Constructing the Good Teacher in Higher Education: The Discursive Work of Student. Journal of Studies in Continuing Education, Vol. 25, No. 1.
Qaedi, Yahya. (1994). Study and comparison of the quality of teaching methods of faculty members in faculties of educational sciences in Tehran. Master thesis. Faculty of Educational Sciences. Allameh Tabatabaei University. [persian].
Rahimi, Namdar. (1994). A Survey on the Viewpoints of Professors and Students of Isfahan University and Isfahan University of Technology on the Effect of Effective Educational Atmosphere on the University, Master's Thesis, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan. [persian].
Rehalzadeh, Reza. (1996). Teaching Methodology: Study on Educational Design, First Edition, Termeh Publishing, Tehran. Iran. [persian].
Seif, Ali Akbar. (2001). Elementary and Secondary Education. Tehran: Samt Publishing. [persian].
Seif, Ali Akbar. (1994).Teacher's Competency Criteria. Journal Of Management in Education. No, 4. pp: 19-14. [persian].
Sharifian, Fereidoun. (2005). Study and explain the effective teaching indicators in educational institutions and their achievement level in Isfahan University. Master's thesis. Faculty of Education Sciences. University of Isfahan. [persian].
San Francisco State University. (2005).Assessing teacher effectiveness: An information & background paper. Available in:http://www.sfsu.edu.
Tang, Ping. Li, Thomas. (1997).Teaching evaluation in a public institution of higher education, Factors related to the overall teaching effectiveness.Vol 26. No. 3. pp:379-3.
Zamani, Bibi Eshrat. (2007) Comparison of the development of scientific spirit and scientism in the textbooks of elementary school science in the countries of Iran and the United Kingdom.Journal of Social Sciences and Humanities University of Shiraz. 26 (3): 43-63.
_||_