شناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسپیده نجفی 1 , مهدی زکی پور 2 , مجتبی امیری مجد 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - دانشیار گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: خودناهمخوانی, رفتار مصرفکنندگان, کالاهای لوکس. ,
ملخص المقالة :
هدف: خودناهمخوانی و رفتار مصرفکنندگان عواملی هستند که میتوانند بر مصرف کالاهای لوکس تاثیر بگذارند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس بود. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر خبرگان دانشگاه و صنعت مرتبط با حیطه پژوهش بودند که طبق اصل اشباع نظری 14 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود (16 سوال) که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دوکدگذار 82/0 بهدست آمد. در این مطالعه، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که خودناهمخوانی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس دارای 81 شاخص، 29 مولفه و 7 بعد بود. در این مطالعه ابعاد شامل عوامل روانشناختی (با 2 مولفه)، عوامل جمعیتشناختی (با 4 مولفه)، عوامل اجتماعی (با 6 مولفه)، عوامل فردی (با 6 مولفه)، عوامل بینفردی (با 2 مولفه)، عوامل فرهنگی (با 3 مولفه) و پیامدهای رفتاری مشتری (با 6 مولفه) بودند. در نهایت، الگوی مولفهها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس ترسیم شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مدیران و برنامهریزان کالاهای لوکس میتوانند با توجه به شاخصها، مولفهها و ابعاد شناساییشده زمینه را برای بهبود رفتار مصرفکنندگان فراهم آورند.
1. Mohammadian, M., Dehdashti Shahrokh, Z., and Lari, M. (2019). The impact of the analyzed theory of planned behavior on the buying behavior of luxury brand consumers. Iranian Journal of Management Sciences, 15(58): 55-79.
2. Zarinkamer, S., Rahiminik, A., and Heydari, A. (1402). Behavior model of buyers of luxury goods in the gold market: a qualitative study. Journal of Entrepreneurial Business Management, 15(58): 115-134.
3. Banister, E., Roper, S., & Potavanich, T. (2020). Consumers' practices of everyday luxury. Journal of Business Research, 116: 458-466.
4. Katyal, K., Dawra, J., & Soni, N. (2022). The posh, the paradoxical and the phony: Are there individual differences between consumers of luxury, mass and counterfeit brands? Journal of Business Research, 152: 191-204.
5. Taghipourian, M. J., and Ashtiani, N. (2018). The role of emotional brand attachment on the behavioral reactions of buyers of luxury cars in Tehran. Journal of Marketing Management, 14(42): 55-43.
6. Shao, W., Grace, D., & Ross, M. (2019). Consumer motivation and luxury consumption: Testing moderating effects. Journal of Retailing and Consumer Services, 46: 33-44.
7. Bashirpour, M., and Mohammadian, M. (2018). The pattern of recognizing the behavior of consumers of luxury goods based on the theories of pretend consumption. Business Reviews, 99: 29-50.
8. Martin-Consugra, D., Diaz, E., Gomez, M., & Molina, A. (2019). Examining consumer luxury brand-related behavior intentions in a social media context: The moderating role of hedonic and utilitarian motivations. Physiology & Behavior, 200: 104-110.
9. Jang, S., & Moutinho, K. (2019). Do price promotions drive consumer spending on luxury hotel services? The moderating roles of room price and user-generated content. International Journal of Hospitality Management, 78: 27-35.
10. Audrin, C., Brosch, T., Chanal, J., & Sander, D. (2017). When symbolism overtakes quality: Materialists consumers disregard product quality when faced with luxury brands. Journal of Economic Psychology, 61: 115-123.
11. Bachman, F., Walsh, G., & Hammes, E. K. (2019). Consumer perceptions of luxury brands: An owner-based perspective. European Management Journal, 37(3): 287-298.
12. Hemonnet-Goujot, A., Kessous, A., & Magnoni, F. (2022). The effect of sustainable product innovation on the consumer-luxury brand relationship: The role of past identity salience. Journal of Business Research, 139: 1513-1524.
13. Amatulli, C., De Angelis, M., Korschun, D., & Romani, S. (2018). Consumers' perceptions of luxury brands' CSR initiatives: An investigation of the role of status and conspicuous consumption. Journal of Cleaner Production, 194: 277-287.
14. Mundel, J., Huddleston, P., & Vodermeier, M. (2017). An exploratory study of consumers' perceptions: What are affordable luxuries? Journal of Retailing and Consumer Services, 35: 68-75.
15. Zhang, L., & Zhao, H. (2019). Personal value vs. luxury value: What are Chinese luxury consumers shopping for when buying luxury fashion goods? Journal of Retailing and Consumer Services, 51: 62-71.
16. Samadzadeh, A., and Abdulvand, M. A. (2017). Identifying factors affecting the choice of consumer compensatory behavior strategies in the face of inconsistency between real self and ideal self. Strategic Management Research, 24(70): 115-91.
17. Bagheri Qarabalag, H., Maleki Minbash Rozgah, M., Faiz, D., Azar, A., and Zarei, A. (1400). A reflection on post-purchase cognitive dissonance: An analysis of factors affecting the buying behavior of fashion apparel consumers. Perspective Journal of Business Management, 20(78): 13-38.
18. Khanleri, A., Kimasi, M., Turkestani, M. S., and Yaqoubian, A. (2018). Presenting the choice behavior model of luxury cosmetics consumers: an analysis of Iranian women's behavior. Journal of Women in Development and Politics, 17(1): 1-25.
19. Shahidi, A., and Naibzadeh, Sh. (1400). Investigating the role of consumer forgiveness in the relationship between aggressive brand behaviors and adaptive consumer behaviors (Case study: Iran Khodro dealerships in Yazd). Journal of Marketing Management, 16(50): 41
20. Mason, T. B., Pearson, C. M., Lavender, J. M., Wonderlich, S. A., Crosby, R. D., Erickson, A. L., & et al. (2016). Examining the role of self-discrepancy and self-directed style in bulimia nervosa. Psychiatry Research, 244: 294-299.
21. Barnett, M. D., Moore, J. M., & Harp, A. R. (2017). Who we are and how we feel: Self-discrepancy theory and specific affective states. Personality and Individual Differences, 111: 232-237.
22. Higgins, E. T. (1989). Continuities and discontinuities in self-regulatory and self-evaluative processes: A developmental theory relating self and affect. Journal of Personality, 57(2): 407-444.
23. Dickson, J. M., Moberly, N. J., & Huntley, C. D. (2019). Rumination selectively mediates the association between actual-ideal (but not actual-ought) self-discrepancy and anxious and depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 149: 94-99.
24. Stathopoulou, A., & Balabanis, G. (2019). The effect of cultural value orientation on consumers' perceptions of luxury value and proclivity for luxury consumption. Journal of Business Research, 102: 298-312.