بررسی نقش معلمان در مهندسی فرهنگی کشور (مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیحسین مهر دوست 1 , نادی علیزاده 2 , محمدرضا رعیتی 3
1 - مسئول مکاتبات)
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مهندسی فرهنگ, معلم, آموزش و پرورش شهر تهران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش:. از جمله موضوعات فرهنگی مهم در مهندسی فرهنگی، نظام آموزشی و به خصوص آموزش و پرورش میباشد که معلمان در این فراگرد و در تربیت شهروندان مطلوب در جامعه نقش بنیادی دارند. مهندسی فرهنگی نظام آموزشی باید شامل هر چهار مولفه این نظام یعنی: معلم و استاد، دانش آموز و دانشجو، محتوای آموزشی و ساختار آموزشی باشد. مقاله حاضر به بررسی تأثیر معلمان مقطع متوسطه در ابعاد و مولفه های مهندسی فرهنگی و به تبع آن در تربیت شهروند شایسته پرداخته است. هدف این پژوهش شناسایی نقش معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران در مهندسی فرهنگی در سه بعد آموزشی، اجتماعی، سیاسی جهت تربیت شهروندان شایسته و کارآمد میباشد. روش پژوهش: این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه موردی انجام شده است. مطالعه موردی این مقاله دانش آموزان و معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران میباشد. قالب مفهومی و مدل این طرح نیز مدل شاین میباشد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مهندسی فرهنگی دارای ابعاد، مولفهها و شاخص های گوناگونی مانند بعد (فرهنگی) آموزشی، اجتماعی و سیاسی است. نتیجه گیری: این پژوهش سعی دارد تا با معرفی سه بعد (فرهنگی) آموزشی ـ اجتماعی ـ سیاسی مهندسی فرهنگی، نقش معلمان مقطع متوسطه منطقه پنج شهر تهران را در این ابعاد روشن نماید. همچنین سعی دارد تا با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای نقش معلمان مقطع متوسطه در مهندسی فرهنگی کشور بکوشد.