رابطه فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی (مورد کاوی صدای جمهوری اسلامی ایران)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمحسن قدمی 1 , اسماعیل مرزبان 2 , مینا قدمی 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مصنوعات فرهنگی, ارزشهای حمایت شده, ساختار سازمانی, پیچیدگی ساختار,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برگرفته از یک پژوهش دانشگاهی با عنوان رابطه فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی با مطالعه موردی رادیوی جمهوری اسلامی ایران میباشد، که هدف آن بررسی رابطه بین متغیر فرهنگ مطابق مدل ادگار شاین با متغیر پیچیدگی ساختار بر اساس الگوی دفت است. تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی است که بر اساس مدل مفهومی تحقیق تدوین شده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش 1891 نفر میباشند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجس و مورگان 320 نفر تعیینشده که محقق جهت اطمینان بیشتر اقدام به توزیع 350 پرسشنامه در جامعه نموده که دادههای 329 پرسشنامه قابل استفاده بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی دادههای مربوط به سؤالات عمومی در قالب محاسبه فراوانی، درصد فراوانی و ترسیم نمودار مورد بررسی قرار گرفت. در سطح استنباطی نیز با آمارههایی نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن به تحلیل دادهها، تایید یا رد فرضیههای تحقیق و همچنین میزان ارتباط آنها پرداخته شده است. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، نشان میدهد که رابطه معناداری بین فرهنگ و پیچیدگی ساختار وجود دارد و بین مصنوعات فرهنگ و مفروضات اساسی فرهنگ به عنوان ابعاد فرهنگ با پیچیدگی ساختار رابطهای نسبتاً ضعیف وجود دارد همچنین رابطهای نسبتاً قوی بین بعد مفروضات اساسی فرهنگ با پیچیدگی ساختار وجود دارد.