رابطه فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی (مورد کاوی صدای جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحسن قدمی 1 , اسماعیل مرزبان 2 , مینا قدمی 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: مصنوعات فرهنگی, ارزشهای حمایت شده, ساختار سازمانی, پیچیدگی ساختار,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برگرفته از یک پژوهش دانشگاهی با عنوان رابطه فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی با مطالعه موردی رادیوی جمهوری اسلامی ایران میباشد، که هدف آن بررسی رابطه بین متغیر فرهنگ مطابق مدل ادگار شاین با متغیر پیچیدگی ساختار بر اساس الگوی دفت است. تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی است که بر اساس مدل مفهومی تحقیق تدوین شده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش 1891 نفر میباشند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجس و مورگان 320 نفر تعیینشده که محقق جهت اطمینان بیشتر اقدام به توزیع 350 پرسشنامه در جامعه نموده که دادههای 329 پرسشنامه قابل استفاده بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی دادههای مربوط به سؤالات عمومی در قالب محاسبه فراوانی، درصد فراوانی و ترسیم نمودار مورد بررسی قرار گرفت. در سطح استنباطی نیز با آمارههایی نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن به تحلیل دادهها، تایید یا رد فرضیههای تحقیق و همچنین میزان ارتباط آنها پرداخته شده است. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، نشان میدهد که رابطه معناداری بین فرهنگ و پیچیدگی ساختار وجود دارد و بین مصنوعات فرهنگ و مفروضات اساسی فرهنگ به عنوان ابعاد فرهنگ با پیچیدگی ساختار رابطهای نسبتاً ضعیف وجود دارد همچنین رابطهای نسبتاً قوی بین بعد مفروضات اساسی فرهنگ با پیچیدگی ساختار وجود دارد.
Introduction and Research Goal: Given increasing dissemination rate and volume of information and, hence, rapid speeds of social and economic changes nowadays, organizations are consistently faced with complicated missions and challenges. Therefore, to reach their goals and obtain their objectives in the global competition arena, organizations have no options but respond properly to these transformations and integrate their operations by practicing a dynamic and flexible structure. Culture as one of the most significant factors affecting all organizations provides an opportunity for them to move towards achieving more flexibility and patternability. In other words, finding any solutions for consistency and uniformity within an organization (designing structure and determining methods of managing human resources) depends on culture. Method: The present study aims to examine the relationship between “culture and its dimensions” based on Edgar Shine Model and “complexity of organizational structure” at three levels, i.e. horizontal, vertical and geographical based on Richard L. Deft Model. This research has a main hypothesis and nine sub-hypotheses which are developed based on the study’s conceptual model. The data were collected through a questionnaire and analyzed at two levels, i.e. descriptively and deductively. At the description level, data (extracted from general questions) were presented in form of frequencies, percentage and charts. At the deduction level, data were analyzed using SPSS output and then Alpha Cronbach coefficient as well as Spearman coefficient were used to ratify or reject the hypotheses. Findings: The findings indicate that there is a significant relationship between “culture” and “complexity of structure”. There is a relatively insignificant relationship between “culture artifacts and culture’s main assumptions” and “complexity of structure”. There’s a relatively very significant relationship between “culture’s main assumptions” and “complexity of structure”.