بررسی دانش مصرف کننده نسبت به قیمت محصولات از نظر عوامل موثر برآن
الموضوعات : مدیریت بازاریابیحمیدرضا سعیدنیا 1 , سمیه علی نژاد 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: دانش عینی قیمت مصرف کننده, دانش ذهنی قیمت مصرف کننده, قیمت منصفانه, جستجوی قیمت, تناوب خرید, زمان در دسترس, پراکندگی قیمت درک شده,
ملخص المقالة :
آنچه مصرف کنندگان در مورد قیمت آن دسته محصولاتی که خریداری می کنند ،می دانند یا فکر می کنند می دانند ، ا ز هر دو دیدگاه اجتماعی و بازاریابی ، حوزه پژوهشی مهمی تلقی می شود .در این تحقیق دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده و تاثیر اهمیت قیمت منصفانه از دیدگاه مصرف کننده ، رفتار جستجوی قیمت ، تناوب خرید، زمان در دسترس و پراکندگی قیمت درک شده بر دو بعد دانش قیمت م صرف کننده و همچنین رابطه بین دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفته است .برای آزمون این فرضیات از جامعه آماری مصرف کنندگان تهرانی که از فروشگاههای شهروند خرید می کنند نمونه ای به حجم 270 نفر انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه داده ها جمع آوری و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت و نتایجی به شرح زیر بدست آمد . هر چند جستجوی قیمت و تناوب خرید بر هر دو دانش عینی و ذهنی قیمت تاثیر مثبتی می گذارد، زمان در دسترس مصرف کننده جهت خرید تاثیر معناداری بر این دو بعد دانش به واسطه تاثیر بر جستجوی قیمت نداشته است ، بعلاوه پراکندگی قیمت درک شده تاثیر منفی بر دانش عینی قیمت مصرف کننده می گذارد.