پیامدهای الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در حوزه صنایع غذایی ایران (مورد کاوی صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیحسین وظیفه دوست 1 , بیژن صفوی 2 , بهزاد احمدی 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی( گرایش بازاریابی بین الملل)، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, سازمان جهانی تجارت, سرمای هگذاری مستقیم خارجی, صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
پدیده جهانی شدن و توسعه پایدار از مهمترین مسائل اقتصادی هر کشوری م یباشد که جزء ازطریق تامین نیازهای ارزی و بالا بردن توان رقابتی تولیدات داخلی (به ویژه در صنایع مزیت دار) میسرنمی گردد. صنایع غذایی از جمله مهمترین صنایع مزی تدار کشور بوده که از لحاظ وفور مواد اولیه درکشور به قیمت ارزان، از لحاظ وجود منابع طبیعی، نیروی انسانی انبوه و متخصص و ... دارای مزیتتولیدی می باشد. سوال اصلی این پژوهش این است که الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت چه آثارمثبت و منفی برای صنایع غذایی ایران (استان آذربایجان شرقی) دارد؟ بدین منظور کلیه شرکتهای فعالدر زمینه تولید و صادرات مواد غذایی 50 نفر کارکن و بیشتر استان آذربایجان شرقی به عنوان جامعهآماری مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات مورد نظر این شرکتها ازبالاترین فرد مسئول در امور بازاریابی، مالی و اداری و سرپرست هر شرکت گردآوری شد. نتایج نشان می دهد که الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در حوزه صنایع غذایی باعث خواهد شد که در کوتاه مدت یا میان مدت، شرکتهای سنتی تولیدکننده مواد غذایی و کارگاههای کوچک به خاطر عدم توانایی رقابت با شرکتهای خارجی در قیمت تمام شده، کیفیت و ...، ورشکست شوند. ولی با توجه به توانایی های بالقوه ای که کشور ما بخصوص استان آذربایجان شرقی در تولید مواد غذایی دارد، در صورت مدرنیزه کردن سیستم تولید مواد غذایی و توجه به مسائلی از قبیل کیفیت، بسته بندی و رعایت استانداردهای جهانی، در بلند مدت صنایع غذایی ایران و استان م یتواند به رقابت با شرکتهای خارجی در عرصه جهانی بپردازد.