بررسی تاثیر ارزیابی های شناختی و عاطفی بر تمایلات رفتاری
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمد علی عبدالوند 1 , پرنیا پراخودی مقدم 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: رفتار مصرف کننده, رضایت مصرف کننده, وفاداری مصرف کننده, روانشناسی عاطفی, خدمات لذت بخش,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر ارزیابی های شناختی و عاطفی بر تمایلات رفتاری در خدمات لذت بخش می باشد. این خدمات را می توان این گونه تعریف کرد که بر روی تجربهی مصرفی متمرکز میباشند، بنابراین نیازهای مربوط به لذت،سرگرمی و هیجان را در برمیگیرند. با توجه به این که بازدید کنندگان از فیلم های سینمایی در سطح شهر تهران جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند بنابراین تهران را به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم کرده و سینماها در این مناطق به عنوان قلمرو مکانی در نظر گرفته شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به این منظور، بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای نمونهای از بازدید کننده های سینماها انتخاب و با استفاده از مدل معادلات ساختاری سیزده فرضیه پژوهش مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها تاثیر مستقیم وفاداری بر تمایل به پرداخت بیشتر را نشان می دهد، به عبارتی در مصرف کنندگان خدمات لذت بخش که ارتباط محکمتری با یک عرضه کننده مشخص دارند تمایل به پرداخت بیشتر، دیده می شود. عدم تایید با هیجانات رابطه مستقیم دارند و در ضمن بر رضایت به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر دارد.