نقش حوزههای سازمانی در مدیریت تکوین محصول جدید (با رویکرد صنایع خودرو سازی ایران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسید محمد سید حسینی 1 , فرزام زمانی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه محصول جدید, مدیریت محصول, نوآوری محصول, مدیریت چرخه حیات محصول,
ملخص المقالة :
با ورود به هزاره جدید میلادی، شرکت ها با افزایش فشارهای رقابتی روبرو شده اند، این رقابت باعث به وجود آمدن چالش های متعددی برای شرکت ها شده است. "توسعه محصول جدید" از مهم ترین این چالش ها است. موضوع "توسعه محصول جدید، موضوعی چند تخصصی است که در تحقیقات متعددی بحث شده است. اما این تحقیقات به بررسی عمیق همزمان تخصص های مختلف و نقش آن ها در توسعه محصول جدید نپرداخته اند. با در نظر گرفتن این خلا، مقاله حاضر با هدف بررسی نقش بخش های مختلف شرکت در فرایند توسعه محصول جدید و مدیریت این فرایند نوشته شده است. در ضمن بررسی های انجام شده از نقش حوزه های مختلف در فرایند توسعه محصول جدید، مدلی نیز ارائه شده است که نقش وظایف مختلف سازمانی را در توسعه محصول جدید به صورت یکپارچه به هم پیوند می زند. یکپارچگی مدل و لحاظ نمودن همه ی حوزه های سازمانی موضوعی است که در تحقیقات پیشین به آن پرداخته نشده است.