شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از پایانه های فروش بانک صادرات شهرستان بندرعباس
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسیامک محمدی پور 1 , سیدمسعود سیدی 2 , علی استقلال 3 , رقیه صمدی تیراندازی 4
1 - کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز ، شیراز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
4 - کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران
الکلمات المفتاحية: بانکداری الکترونیک, دستگاه پایانه فروش (POS), استفاده از دستگاه پایانه فروش, کارت الکترونیکی, شبکه شتاب,
ملخص المقالة :
در حال حاضر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری و به خصوص در سیستمهای انتقال وجه، بهخوبی درک شده و در پی آن اقداماتی مانند استفاده از دستگاههای پایانه فروش، دستگاههای خودپرداز، بانکداری تلفنی وموبایلی، بانکداری اینترنتی و . . . در حال انجام است. با وجود این، مشکلات و موانع زیادی بر سر راه استقرار و توسعه بانکداریالکترونیک و بالاخص سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه در نقطه فروش وجود دارد. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ورتبه بندی موانع استفاده از دستگاههای پایانه فروش بانک صادرات شهرستان بندرعباس است. این تحقیق از نظر هدفکاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است. ابزار اصلی جمع آوری دادههای تحقیق، پرسشنامه و مصاحبهاست. جامعه آماری این تحقیق کلیه پذیرندگان دستگاههای پایانه فروش بانک صادرات در شهر بندرعباس میباشدکه تعداد دقیق آنها طبق اطلاعات به دست آمده از واحد کامپیوتر بانک صادرات هرمزگان، 3980 مرکز است. روایی محتوای پرسشنامه به تایید اساتید و افراد صاحبنظر رسید.پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، مقدار 0.833به دست آمد که حاکی ازپایایی بالای پرسشنامه است. اطلاعات به دست آمده از 350 پرسشنامه با استفاده از نرم افزارSPSSو استفاده از آمار توصیفی و آزمون tتک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عمدهترین موانع شناسایی شده، موانع فنی- تکنولوژی، فرهنگی - آموزشی، مدیریتی- سازمانی و مالی- تجاری هستند. با استفاده از آزمون فریدمن نیز مشخص گردید که عامل فنی تکنولوژی در مقایسه با عوامل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است.