شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از پایانه های فروش بانک صادرات شهرستان بندرعباس
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیسیامک محمدی پور 1 , سیدمسعود سیدی 2 , علی استقلال 3 , رقیه صمدی تیراندازی 4
1 - کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز ، شیراز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
4 - کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران
کلید واژه: بانکداری الکترونیک, دستگاه پایانه فروش (POS), استفاده از دستگاه پایانه فروش, کارت الکترونیکی, شبکه شتاب,
چکیده مقاله :
در حال حاضر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری و به خصوص در سیستمهای انتقال وجه، بهخوبی درک شده و در پی آن اقداماتی مانند استفاده از دستگاههای پایانه فروش، دستگاههای خودپرداز، بانکداری تلفنی وموبایلی، بانکداری اینترنتی و . . . در حال انجام است. با وجود این، مشکلات و موانع زیادی بر سر راه استقرار و توسعه بانکداریالکترونیک و بالاخص سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه در نقطه فروش وجود دارد. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ورتبه بندی موانع استفاده از دستگاههای پایانه فروش بانک صادرات شهرستان بندرعباس است. این تحقیق از نظر هدفکاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است. ابزار اصلی جمع آوری دادههای تحقیق، پرسشنامه و مصاحبهاست. جامعه آماری این تحقیق کلیه پذیرندگان دستگاههای پایانه فروش بانک صادرات در شهر بندرعباس میباشدکه تعداد دقیق آنها طبق اطلاعات به دست آمده از واحد کامپیوتر بانک صادرات هرمزگان، 3980 مرکز است. روایی محتوای پرسشنامه به تایید اساتید و افراد صاحبنظر رسید.پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، مقدار 0.833به دست آمد که حاکی ازپایایی بالای پرسشنامه است. اطلاعات به دست آمده از 350 پرسشنامه با استفاده از نرم افزارSPSSو استفاده از آمار توصیفی و آزمون tتک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عمدهترین موانع شناسایی شده، موانع فنی- تکنولوژی، فرهنگی - آموزشی، مدیریتی- سازمانی و مالی- تجاری هستند. با استفاده از آزمون فریدمن نیز مشخص گردید که عامل فنی تکنولوژی در مقایسه با عوامل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
Now, use necessary of information and communication technologies in the banking industry and especially in the systems of transferring funds, has understood well and following that , actions are doing such as use of point of sale devices, ATM devices , telephone banking, internet banking and … . Despite this, there are many barriers and problems in the way of establishing and developing electronic banking and especially systems of transferring funds in point of sale. The purpose of this study is recognizing and prioritizing barriers of effectiveness points of sale devices in Saderat bank of Bandarabbas city. This research is applied in view of aim, method of data collection is survey .The main tools for collecting research data are questionnaire and interview. Statistical research community is all pos devices recipients of Saderat bank in Bandarabbas city that their exact statistics according to Hormozgan Saderat bank computer unit are 3980 center. Content validity of the questionnaire was confirmed by teachers and experts and reliability of questionnaire was obtained through Cronbach’s alpha value of 0.833, which shows the high reliability of the questionnaire. Obtained data from 350 questionnaires are analyzed with SPSS software and using descriptive statistic, one sample t-test and Freidman tests. The results of this study showed that recognized barriers are technical – technological, cultural-educational, managerial-organizational and financial-commercial. Recognized barriers prioritized with Friedman test that technical - technological factors are more important than other factors.