بررسی تاثیر کشور خاستگاه تولید بر رفتار مصرف کننده: ارزیابی نقش تعدیل گرانه میزان درگیری محصول و میزان آشنایی با محصول بر تاثیر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصول و نیات رفتاری مشتریان
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: کشور خاستگاه تولید, درگیری محصول, آشنایی با محصول, نیات رفتاری مشتری, ارزیابی محصول, تصویر کشور خاستگاه تولید,
ملخص المقالة :
پژوهشگران نشان داده اند که تصویر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصولات توسط مصرف کنندگان تاثیرگذار است (از محصولات کلی گرفته تا گروه های خاص و نام های تجاری خاصی از محصولات). از زمان انتشار مقاله اولیه اسکولر در سال 1965، موضوع بررسی تاثیر کشور خاستگاه محصول بر نگرش مصرف کنندگان بسیار مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. طی چهار دهه گذشته با ظهور چالش های جدید، توجه محققان به سمت این چالش ها جلب شده است. در این رابطه چالش اصلی کشف متغییرهای بالقوه ای است که تاثیر کشور خاستگاه تولید را تعدیل می نمایند.ما در این پژوهش به بررسی تاثیر کشور خاستگاه تولید بر نیات رفتاری مشتریان و ارزیابی محصول می پردازیم. تاکید این پژوهش بر تعیین چگونگی تعدیل اهمیت تصویر کشور خاستگاه محصول در ذهن مصرف کنندگان، توسط متغییرهای آشنایی با محصول و درگیری محصول، هنگام خرید و یا مصرف محصولات می باشد.پژوهش حاضر بر اساس روش های توصیفی و همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مصرف کنندگان لوازم خانگی در شهر قزوین می باشد. داده ها به وسیله پرسشنامه از نمونه ای با اندازه 384 نفر گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان گر این است که تصویر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصول و نیات رفتاری مشتریان تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهند که اهمیت کشور خاستگاه تولید در ارزیابی محصول برای مصرف کنندگان، هنگام ارزیابی محصولاتی که با آن ها آشنایی بیشتری دارند و بیشتر درگیر آن ها هستند، بسیار بیشتر است. انتظار می رود نتایج این پژوهش مدیران شرکت های داخلی و خارجی را نسبت به عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی محصول آگاه نماید و آن ها را در اتخاذ تصمیماتشان یاری کند.
_||_